Uitbundige blikvangers: vijf looks die dit seizoen de toon aangeven

14/02/17 om 16:00 - Bijgewerkt op 19/04/17 om 13:25
Uit Knack Weekend Black van 15/02/17

Rechtstreeks vanop de defilés: vijf looks die dit seizoen de toon aangeven. Nagels zien er grafisch uit. Nude is alomtegenwoordig. En ogen, wangen of lippen die willen opvallen, spelen solo maar dan wel voluit.

Uitbundige blikvangers: vijf looks die dit seizoen de toon aangeven

Opening Ceremony . © .

FRENCH MANICURE NIEUWE STIJL

Cushnie et Ochs

Cushnie et Ochs

Na enkele seizoenen agressieve nail art worden de nagels tot rede gebracht, maar niet zonder een toets fantasie. Zo is de French manicure terug van weggeweest, zij het in een geherinterpreteerde versie. Bij Creatures of Comfort siert een fijn lijntje kleur elke vingertop. Bij Opening Ceremony blijven de halfmaantjes naturel, en wordt de rest van de nagel zwart gelakt, met een gekleurd boordje als overgang. Bij Vera Wang wordt dan weer alleen het midden van de nagels zwart gelakt.

Hoe? Omdat ook voor de nagels de natureltrend scoort, zijn grondig verzorgde nagels een must. Verder kun je je laten inspireren door de 'juwelen voor nagelriemen' van Rodarte: een glanzende basislak met niet meer dan een gouden lijntje tegen de nagelranden. Wil je iets gedurfders, probeer dan eens de 'valse French' van Cushnie et Ochs waar de witte nagellak schuin over een naturelle kleur wordt aangebracht, voor een nudeachtig effect én een uniforme nagelkleur.

GLANZEND GEZONDE TEINT

Missoni

Missoni

Wie op de catwalk voor sobere make-up kiest, weet zeker dat alle aandacht naar de geshowde kleren gaat. De eerder matte nude look van afgelopen winter maakt plaats voor een 'natte' versie, lees: goed gedoseerde toetsen glans die een jonge, frisse en vooral gezonde surfermeid oproepen. De lippen ogen naturel, net als de wenkbrauwen die je hoogstens wat opwaarts kamt voor een wildere toets. Breng op je wangen wat blush aan, de andere must van de lente 2017.

Hoe? Doseren is de boodschap. Breng zoals bij Balmain of Missoni een highlighter in gelvorm of crème aan, van het midden van de jukbeenderen tot aan de bovenkant van je voorhoofd - eventueel ook op de arcadeboog maar vermijd liefst de fijne lijntjes rond je ogen. Tip : breng al stippelend met de vingertoppen een kleine hoeveelheid product aan en vermeng dan zacht met de huid. De sleutel van een geslaagde light make-up: een goed gehydrateerde huid. Een voorbereidende lotion die haar gladstrijkt, komt hier zeker van pas. Kies ook een niet al te dekkende fond de teint of misschien zelfs eerder een 'blur primer' en gebruik indien nodig een kleurcorrigerend palet om kleine imperfecties te vervagen.

BLUSH IN DE SPOTLIGHTS

Reem Acra

Reem Acra

Haal je penselen maar boven want je zult ze nodig hebben. Blush is er om gezien te worden, of je hem nu op je jukbeenderen aanbrengt voor een gezond blosje (liefst vermengd met wat highlighter voor meer glans), of zelfs verticaal van de buitenkant van je wangen tot boven aan je slapen - zoals bij Leonard Paris of Jasper Conran. De gimmick van het seizoen was te zien bij Reem Acra: om de blush sterker te doen uitkomen, werd hij afgestemd op de lippenbalsem of nagellak.

Hoe? Inspiratie vind je in de prerafaëlitische taferelen van de haute-coutureshow van Christian Dior. Daar deed een subtiel vleugje roze de wangen beter uitkomen. Als je je aan een palet van pastelkleuren houdt, mag je gerust je blush van je wangen tot aan je arcadeboog trekken. Op je wangen zijn twee kleuren blush ook beter dan één : de lichtste en liefst ietwat parelmoeren tint dient als basis, de iets intensere kleur daarbovenop zorgt voor pit. Denk er wel aan om het geheel achteraf met een penseel te blenden.

PERFECT GETEKENDE FLUOMOND

Jason Wu

Jason Wu

Hoewel voor de meesten onder ons mascara gewoonweg onmisbaar is, leek op de catwalks een superfelle lippenstift het enige wat je nodig hebt. Bijna fluorescerend, zoals bij Jason Wu, en verder geen make-up - of toch bijna geen. Ga je voor mat, dan ben je helemaal mee met de laatste trend zoals bij Mary Katrantzou, Olivier Theyskens of Simone Rocha. Dat houdt wel in dat je lippen perfect getekend moeten zijn én goed gehydrateerd of, nog beter, gescrubd.

Hoe? Begin met je teint op te maken, zelfs al hoor je bij de gelukkigen die doorgaans genoeg hebben aan een hydraterende verzorging. Ga je voor een felrode of oranje mond, vergeet dan zeker niet om eerst met een lippotlood in de weer te gaan. Gebruik het niet alleen op de contouren van je lippen maar ook verticaal om de fijne lijntjes rond je mond op te vullen en zo te voorkomen dat je lippenstift uitloopt, zeker als die vloeibaar is. Verkies je een kleurpotlood, dan hoeft dat niet per se exact dezelfde tint als je lippenstift te hebben; je mag je gerust wagen aan een camaieu van rode schakeringen zoals bij Dolce & Gabbana. En met een toets glans of een ietwat lichtere kleur in het midden ogen je lippen helemaal af.

REBELSE EYELINER

Thierry Mugler

Thierry Mugler

Vergeet de roetzwarte, smoky en zelfs gracieuze eyeliner die voor katogen zorgt : dit seizoen trek je een lijntje aan de binnenkant van de wimperrand, zowel boven- als onderaan, zoals de bad girls van weleer dat deden op school. Een nostalgische terugblik dus op de adolescentie, zoals bij Altuzzara, Thierry Mugler of Rag & Bone. Hier horen zeker geen klonterachtige wimpers bij: voor deze look kies je eerder een mascaraborsteltje dat de wimpers definieert zonder al te veel product. Ook je lippenstift laat je links liggen, al is een lichtgekleurde balsem op goed gehydrateerde lippen wel toegestaan.

Hoe? Om een harde blik te voorkomen, kies je best een grijs potlood, zeker als je lichte ogen hebt. Geef ook de voorkeur aan een zo fijn mogelijke punt. Wil je er niet al te new wave bijlopen, beperk je dan zoals Francelle Daly voor 3.1 Phillip Lim tot een lijntje dat niet verderloopt dan je oogpupil, en trek dat door met een crème of lichtzilveren potlood. Voor wat variatie kun je je eyeliner iets dikker tekenen of een fijne lijn zilveren oogschaduw aanbrengen in de buitenhoek van het bewegende ooglid, zoals Lisa Eldridge voor Sonia Rykiel.

Tekst Isabelle Willot & Bewerking Delphine Stefens

Onze partners