Tien hippe beautynieuwkomers

16/09/11 om 15:36 - Bijgewerkt om 15:36

Cultmerken die jarenlang enkel in het buitenland te koop waren, hebben eindelijk hun weg naar België gevonden. Een overzicht.

James Heeley parfums De Britse James Heeley werkte als designer toen hij vijftien jaar geleden Annick Goutal ontmoette. Haar passie voor parfums werkte aanstekelijk en hij verdiepte zich in de Franse artisanale parfumerie.

Vorig jaar richtte deze autodidact zijn eigen parfumhuis op, waar mooie materialen en verfijnde composities troef zijn. Heeley heeft toegankelijke geuren zoals Verveine of Menthe Fraîche (EDP 100 ml: vanaf 99 euro) en enkele complexere en originele parfums, die steeds elegant, draagbaar en kwalitatief zijn.

Onze aanrader: Cuir Pleine Fleur.

Exclusief bij Senteurs d'Ailleurs, Place Stephanie 1A, 1050 Brussel

Humiecki & Graef parfums

Het merk van dit duo Duitse designers is een hommage aan hun grootmoeders, waarvan ze de naam leenden voor hun parfumhuis. Ze trokken het parfumeursduo Les Christophes (Christophe Laudamiel en Christoph Hornetz) aan voor hun eigenzinnige visie en technische beslagenheid om zeven parfums te ontwikkelen, die telkens een emotie interpreteren.

Wij vielen voor het licht bloemige Clémency, dat moederlijke trots weerspiegelt.

Exclusief bij Beauty By Kroonen & Brown, Lebeaustraat 49, 1000 Brussel. Kevin Murphy De Australische topkapper Kevin Murphy vergaarde internationale faam door de populaire beach look die hij bedacht en voor zijn werk met de bekendste fotografen, modebladen en filmsterren.

Hij liet een reeks milieuvriendelijke verzorgings- en stylingproducten ontwikkelen om aan de behoeften van zijn klanten te doen: glans, hydratatie, herstel en volume. Getest en goedgekeurd!

Te koop bij de kapper. Nubo skincare Deze upscale cosmeceutical lijn veroorzaakte een hype in het Britse Harrods. 21 anti-aging producten zonder 'omstreden' parabenen, sodium laurylsulfaat, petroleumderivaten en synthetische geur- en kleurstoffen.

Blikvanger is het Cell Dynamic Complex serum (30 ml: 220 euro) dat gifstoffen afvoert zodat het celmetabolisme optimaal kan werken.

Exclusief bij Parfuma (Antwerpen en Wijnegem Shoppingcenter)

De cleansing cream van Eve LomEve Lom had een bloeiende praktijk als schoonheidsspecialiste in Londen, waar veel sterren en modellen hun gezicht lieten verzorgen. Voor de vaak geplaagde huid van die druk bezette mensen ontwierp ze een cleansing cream (50 ml: 42 euro) die reinigt én voedt.

Er hoort een heel ritueel bij, dat wel wat tijd in beslag neemt maar het maakt andere producten (zelfs een nachtcrème) overbodig. Wij zijn fan!

Exclusief bij Senteurs d'Ailleurs, Stefaniaplein 1 A, 1050 Brussel Olfactive Studio

De Franse Céline Verleure is een oude rot in de parfumindustrie en verdiende haar strepen onder andere bij L'Oréal en Kenzo. Ze startte de blog Le blog d'un parfum qui n'existe pas (encore) en gebruikte de input van haar volgers om een parfumhuis op poten te zetten.

Een vijftigtal mensen gaven actief input en feedback over het design, de drie geuren (EDP 50 ml: 80 euro) en de namen (Still Life, Autoportrait, Chambre Noire).

Bij Beauty By Kroonen & Brown, Lebeaustraat 49, 1000 Brussel.

ApoTCare

De Franse Antoine Le Gallauac merkte interessante gelijkenissen op tussen oog en huid, omdat ze dezelfde embryonale oorsprong hebben. Hij verkende dat spoor en ontdekte actieve ingrediënten die eenzelfde regenererende werking op de huid hebben als op de ogen.

Het werd de basis van Apot.care, een cosmeceutical verzorgingsgamma (van 35 tot 150 euro) dat hyaluronzuur, anti-oxidanten en aminozuren inzet voor een stralende, beschermde huid.

Bij een beperkt aantal Ici Paris XL-winkels.

FACE Stockholm

Dit Zweedse make-upmerk behoort al jaren tot het selecte clubje cultmerken dat sinds dit jaar eindelijk in België te vinden is. FACE (tussen 20 en 55 euro) heeft een hoog fashiongehalte, want het werd in de jaren 80 ontwikkeld door Gun Nowak, die geen enkel make-upmerk vond met goede texturen en de juiste kleuren om bij de kledingcollecties in haar trendy modeboetieks te verkopen.

Het label is Scandinavisch in hart en nieren: clean, trendy en ecobewust (gerecylceerde verpakkingen, natuurlijke ingrediënten en geen dierenproeven).

Exclusief bij www.magnolia.be Bobbi Brown

De Amerikaanse visagiste Bobbi Brown raakte bekend door haar frisse make-upstijl die je er op je best doet uitzien. Geen gekke kleurtjes dus, maar flatterende tinten kenmerken het uitgebreide make-upassortiment.

Brown startte exact twintig jaar geleden met tien lipsticks en heeft intussen een heus cosmeticamerk (van 10,17 euro tot 99,65 euro) dat ook huidverzorging, parfums, make-upaccessoires en boeken bevat.

Onder de vleugels van de Estée Laudergroep groeide het uit tot een internationaal cultmerk dat bekend staat voor de kwaliteit en draagbaarheid van zijn producten. De grote troef van het merk is de persoonlijke aanpak: haar make-upartiesten zijn getraind om op maat van elke klant te werken.

Vanaf november opent de boetiek in Ortsstraat 11A, 1000 Brussel. Ormonde Jayne

De Britse Linda Pilkington is een autodidact die de kneepjes van het vak leerde door haar labo te delen met opgeleide parfumeurs. Haar verfijnde composities (EDP 50 ml: 90 euro) bezorgden haar in geen tijd een goede reputatie in de internationale parfumwereld.

Ormonde Jayne is een echt luxemerk, in de zin dat er gewerkt wordt met bijzondere ingrediënten van topkwaliteit. En dat ruik je. Ormonde Jayne heeft een eigen boetiek in Londen en het Brusselse Senteurs d'Ailleurs is een van de eerste buitenlandse verkooppunten.

Bij Senteurs d'Ailleurs, Place Stephanie 1A, 1050 Brussel

Sofie Albrecht

Lees meer over:

Onze partners