Terug in de tijd met parfums Maison Martin Margiela

De parfums roepen collectieve herinneringen op.

Het Belgische modehuis Maison Martin Margiela voegt drie parfums toe aan haar replicalijn. De parfums ‘Beach Walk’, ‘Flower Market’ en ‘Funfair evening’ roepen collectieve herinneringen op. De drie replicaparfums roepen positieve gevoelens op die gepaard gaan met collectief gedeelde geurherinneringen. Elk parfum staat voor een geurmoment dat zowel onze persoonlijke gevoelens als een collectieve herinnering in ons onderbewustzijn aanwakkert.

De productie van de geuren was een heel motiverende en interessante oefening, communiceert Maison Martin Margiela. “Vanaf het begin hadden we precies de herinneringen van deze geuren in gedachten, maar konden ons de moeilijkheden en vele pogingen die wij nodig hadden om het einderesultaat te behalen, niet voorstellen.”

Universele geurherinneringen aan het strand, de kermis en een bloemenmarkt

Het parfum ‘Beach Walk’ roept de herinnering op aan een zonnige dag op het strand. Bergamot, citroen en roze peper worden aangevuld met noten van kokosmelk, musk en heliotroop. Volgens parfumeur Jacques Cavallier zijn het zachte geuren die een vleugje zout onthullen.

Dat niet alle geurherinneringen universeel zijn, bewijst dan weer het parfum ‘Funfair Evening’. De geur herinnert aan een wandeling doorheen de kermiskraampjes op de pier in Santa Monica, Los Angeles. Dichterbij huis herinneren de noten van appel en steranijs gecombineerd met een akkoord van marshmallow toch eerder aan de Antwerpse sinksenfoor.

‘Flower Market’ vangt tenslotte de geur van een bloemenmarkt. Je vindt er de groene frisheid van pas gesneden bloemstelen in terug. Noten van fresia en rozenblaadjes vermengen zich met de crèmeachtige geur van jasmijn en tuberoos.

Replica, een nostalgische collectie De replicacollectie maakt deel uit van de lijn ’14’ die Maison Martin Margiela in 2005 lanceerde. Voor deze tijdloze collectie produceert het merk elk seizoen een aantal replica items, die zo dicht mogelijk aanleunen bij het origineel. De accessoires en kledingstukken zijn voorzien van een tweede label waarop hun afkomst, functie en geschiedenis aangeduid staat. Nu vult het modehuis de replicacollectie aan met de drie genoemde parfums.

Het parfumflesje lijkt wel uit een oude apotheekkast weggehaald en past dus perfect thuis in de replicacollectie. Het katoenen label op de fles leunt sterk aan bij het etiket dat je ook terugvindt in de kledij en accessoires uit de replicalijn. Op de verpakking beeldt een foto de herinnering aan de geur uit. (JK)

Een fles van 100 ml kost 80 euro. De parfums zijn vanaf juni exclusief verkrijgbaar in de Brusselse boetiek van Maison Martin Margiela. In juli vind je de geuren ook terug bij verschillende verkooppunten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content