Revival van de blondine dankzij recessie

07/05/09 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Knack Weekend

De recessie heeft soms onverwachte gevolgen. Zo blijkt er weer meer vraag te zijn naar blonde modellen.

Revival van de blondine dankzij recessie

© Claudia Schiffer reuters

De recessie heeft ook de modewereld in zijn greep. En dat heeft soms onverwachte gevolgen. De renaissance van de blondine bijvoorbeeld.

Een blik op de eerste twaalf advertentiecampagnes in het meinummer van de Amerikaanse Vogue zegt genoeg, zo meldt The Times online. Stuk voor stuk zijn het foto's van platinablonde, blauwogige halfgodinnnen. Idem dito in de Franse Vogue, Grazia of de Britse Elle. In de voorbije maanden noteerden ook modellenagentschappen als Premier en Storm een opvallende stijging in de vraag naar blonde blauwogie vrouwen. De verklaring zou liggen bij het grimmige economische klimaat.

Adverteerders, zo luidt het, zouden niet langer de wat aparte gezichten willen die de jongste jaren de catwalks, bilboards en glossies domineerden. In plaats daarvan zoeken ze naar vertrouwd uitziende meisjes die de consument geruststellen, veeleer dan dat ze hem shockeren. "Er is duidelijk meer vraag naar datgene wat gewoon is, dan naar datgene wat afwijkt", zegt Carole White van Premier Models. "Tijdens een recessie steken klanten hun nek niet uit. Zij kiezen voor wat commercieel aanslaat en willen een zo breed mogelijk publiek aanspreken."

Volgens Sarah Doukas, managing director bij Storm (en de agente die ooit Kate Moss ontdekte) is blond gewoon een veiligere keuze. "In tijden van slecht nieuws, vallen mensen terug op het stereotype". Claudia Schiffer rijft opnieuw heel wat contracten binnen. Ook modellen als Sasha Pivavora en Anna Vyalitsyna zijn op dit ogenblik bijzonder populair. En Dolce & Gabbana voert een hoogblonde Scarlet Johansson op als jaren '40-diva.

Klinisch psycholoog Abigail San bevestigt. "Blond haar en blauwe ogen spreken nu eenmaal een breed publiek aan. Het is de klassieke schoonheid en die smaak gaat terug tot onze kindertijd", zo stelt hij. "In mythologie en sprookjes zijn de goede feeÃ"n en heldinnen haast altijd blond. De vijanden donker en lelijk. Blonde haren hebben er soms zelfs magische krachten, zoals bij Rapunzel die ze kan gebruiken als ladder."

Maar niet iedereen deelt die theorie. Gayle Brewer, evolutionair psycholoog, gelooft niet dat blond een comfortabeler gevoel geeft. "Er zijn net veel meer brunettes, dus we zijn veel meer vertrouwd met dat beeld. Bovendien blijft donker toch ook iets exotisch hebben".

Ann Heylens.

Lees meer over:

Onze partners