Parfumtrends: Fruitcocktails

Fruitige bloemengeuren zijn al jaren populair en blijven dat blijkbaar nog een tijd. Ze maken het leeuwendeel uit van de damesparfums, die met glamoureuze, toegankelijke geuren hun pijlen lijken te richten op party girls. Bling is duidelijk nog niet uit.Carolina Herrera 212 Vip Are you on the list NYC (EDP 50 ml: 74,69 euro) roept de sfeer op van een exclusieve nachtclub in New York. Zowel door de naam als door het design en de geur: een zoete cocktail van fruit en bloemen, op smaak gebracht met vanille. Fan di Fendi (EDP 50 ml: 77,11 euro) heeft een filmspotje dat zo op MTV kan, met uitdagend dansende meisjes in een blitse club. De geur zelf valt een pak preutser uit: een klassieke mix van fruit, roos en jasmijn. De basis van patchoeli en leer klinkt veelbelovend, maar pakt minder krachtig uit dan verwacht.

Ook Gucci Guilty (EDT 50 ml: 77,11 euro) lijdt aan hetzelfde sydroom: stomende reclamebeelden voor een braaf recept van fruit, bloemen en een zoete basis. De beloofde sensualiteit van amber en patchoeli -hét signatuuringrediënt van de Gucciparfums- blijkt uiteindelijk behoorlijk clean en transparant. Lady Million van Paco Rabanne (EDP 50 ml: 74,56 euro) werd gedoopt in hetzelfde ostentatieve luxebad als haar vriendje 1 Million, een zoete oosterse geur die het goed doet bij jonge mannen. Lady Million kreeg een diamantvormige flacon en een uitbundig parfum van witte bloemen, smakelijk fruit en zoete honing.

Moschino Toujours Glamour (EDT 50 ml: 58,50 euro) is een brave floriëntal, een kruising tussen een bloemige en een oosterse geur. Je ruikt meteen rode bessen, waarna het fleurige hart zich snel blootgeeft en uiteindelijk een glazuurlaagje krijgt. Tommy Hilfiger Loud (EDP 40 ml: 39 euro) komt in dit rijtje het strafst uit de hoek. Meer rock-‘n-roll dan de all-American Tommy Girl, maar qua geur uiteindelijk even braaf en zelfs minder gecompliceerd: een eenvoudige ruggengraat van roos, waar lychee een zoete aftrap geeft, en patchoeli in de basis die voor wat tegenwicht zorgt.

Bij de mannengeur zijn de verhoudingen omgekeerd: Loud for Men kreeg een structuur van (erg cleane) patchoeli met roos als accent. Input voor de geur kwam van de rockband The Ting Tings, die de song We’re not the same voor de campagne schreef. Ook andere generatie-Y-creatievelingen werkten mee aan het project, wat een coherent concept oplevert met een sterke link naar muziek.

Sofie Albrecht.

Morgen: Intimistische huidgeuren uit het boudoir

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content