Paradijselijke parfums

24/04/09 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Knack Weekend

Parfummerk Memo baseert zich op exotische, mysterieuze bestemmingen. Het werd zopas gelanceerd in BelgiÃ".

Paradijselijke parfums

De Franse Clara Molloy, in een vorig leven uitgever van lifestyle- en reisboeken, besloot een tweetal jaar geleden haar eigen parfummerk uit de grond te stampen, Memo. De collectie parfums en huisgeuren zijn stuk voor stuk gebaseerd op exotische, mysterieuze bestemmingen met prikkelende namen als Lalibela, Sundance en Sexy Saint Tropez. Wij spraken Molloy bij de exclusieve lancering in BelgiÃ".

Waar kwam de inspiratie voor deze parfums vandaan?
Uit de vele reizen die ik heb gemaakt en de notitieboekjes die ik dan bijhield. En uit de zoektocht naar andere parfums, niet de doorsnee geuren die je vandaag vindt. Ik wilde me richten op de nichemarkt die zich onderscheidt door kwaliteit. Maar vaak zijn die geuren eerder oriÃ"ntaals en sterk, terwijl dat niet echt aansluit bij mijn karakter. Ik wilde iets geavanceerds, met kwaliteitsvolle ingrediÃ"nten, maar tegelijkertijd fris, eenvoudig en jong.

Vanwaar de naam Memo?
Wat me enorm intrigeert, is ons olfactorische geheugen: je ruikt iets, waardoor je vele jaren in de tijd wordt teruggekatapulteerd, naar een persoon of een plaats. Onze geurzin is een van onze meest fantastische zintuigen: zo sterk, zonder dat we erbij moeten nadenken. Memo is een knipoog naar dat geurgeheugen.
De namen van de parfums, Siwa bijvoorbeeld, zijn heel wat mysterieuzer dan die van de huisgeuren, zoals Back To Dubai of Kinky Kyoto. De huisgeuren zijn echte vakantiebestemmingen: licht en extravert. Een beetje zoals een ansichtkaart: je komt thuis van vakantie en krijgt er een goed humeur van. Terwijl de parfums veeleer spirituele verhalen zijn, innerlijke reizen.

Een van de parfums, Jannat, heeft ook een kinderversie.
Jannat is het Indiase woord voor paradijs. Toen we nadachten over deze nieuwe, spirituele bestemming, bracht dat ons al snel bij de kindertijd en de eerste vreugdes die daarbij horen, zoals een stuk aardbeientaart. Dat volmaakte wilden we terugvinden. In de geur zit bergamot, neroli en frangipanebloem: stuk voor stuk noten die ons terugvoeren naar onze jeugd. Een beetje wollig en zacht, maar zeker niet popperig. Het leek ons leuk om ook een versie te maken zonder alcohol, voor de kinderen zelf. En waarom ook geen kinderboekje? Het werd een inleiding in de wereld van het parfum. Met als heldin de kleine Jannat, die op haar parfumwolkje wandelt, op jacht gaat naar geuren en zo haar geurzin ontdekt.

Stefanie Van den Broeck.

Memo: parfums (EDP 30ml: 70 euro), geurkaarsen (vanaf 44 euro) en roomsprays (50ml: 44 euro). Exclusief bij Magnolia, Volkstraat 28, 2000 Antwerpen, 03 257 03 77, www.magnoliashop.be

Lees meer over:

Onze partners