Nieuwe wetgeving voor cosmetica in Europa

Beautyproducten die in Europa verkocht worden moeten meer informatie bevatten voor de consument. Dit is het gevolg van een nieuwe wetgeving van de EU, zo meldt de Telegraph.

Beautyproducten die in Europa verkocht worden moeten meer informatie bevatten voor de consument. Dit is het gevolg van een nieuwe wetgeving van de EU, zo meldt de Telegraph.

Een grote verandering is dat labels van beautyproducten vanaf nu telkens de persoonsgegevens moeten vermelden van diegenen die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het op de markt brengen van het product. Deze maatregel zorgt ervoor dat het voor de consument een heel stuk makkelijker wordt om een aanspreekpunt binnen het bedrijf te hebben.

Ook naar de veiligheid van een product werd gekeken en worden de fabrikanten van beautyproducten verplicht om strakkere richtlijnen te volgen. Alle objecten die verkocht worden moeten vanaf nu geregistreerd worden in een elektronisch Europees systeem voor veiligheidsevaluatie.

Bevat het schoonheidsproduct nanotechnologie? Dan zal dit binnenkort moeten neergeschreven worden op de verpakking. Dit klein soort van moleculen blijft namelijk erg lang op de huid zitten en daarom is het wel van belang dat de consument hiervan op de hoogte is. Het gebruik van nanotechnologie in een product zal te herkennen zijn doordat tussen haakjes het woordje ‘nano’ op het product zal staan.

Een stuk overzichtelijker

De nieuwe richtlijnen en wetgeving van Europa inzake beautyproducten maakt het voor de consument alvast een heel stuk makkelijker én overzichtelijker. Het gaat er vooral om dat de consument beter zal geïnformeerd worden. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content