Nieuwe reclame van Veet onder vuur op sociale media

Veet heeft met hun nieuwe televisiecampagne de woede van heel wat mensen op de hals gehaald. Om even heel kort door de bocht te gaan, hier komt de boodschap van de reclame op neer: wie als vrouw een dag haar benen of oksels niet scheert, is een man.

Veet heeft met hun nieuwe televisiecampagne de woede van heel wat mensen op de hals gehaald. Om even heel kort door de bocht te gaan, hier komt de boodschap van de reclame op neer: wie als vrouw een dag haar benen of oksels niet scheert, is een man.

De nieuwe reclamecampagne van Veet duikt sinds de verschijning overal op op sociale netwerksites. Hoewel het filmpje intussen wel al een heel aantal ‘views’ gehaald zal hebben, worden kijkers toch niet echt enthousiast van de nieuwe reclame van Veet.

Maar wat is er dan precies te zien in het filmpje? In de reclame, gefilmd in een slaapkamer, zien we een koppel dat ontwaakt. De vrouw legt haar ‘harige been’ over de man heen. Hij schrikt wakker, kijkt naast zich en ziet een man naast hem liggen. Deze man zegt (met de stem van een vrouw): ‘Ja, ik weet dat het een beetje prikkelig aanvoelt. Ik heb me gisteren nog geschoren.’ De slogan van deze reclamefilm, en twee andere filmpjes van Veet, is: “Don’t Risk Dudeness. Veet wax strip… Feel womanly around the clock.’

De boodschap is dus eigenlijk: wie zich niet dagdagelijks scheert, riskeert om als vrouw er mannelijk te gaan uitzien. Dit zou betekenen dat de vrouw, desondanks haar veel taken op een dag, zich enkel maar zou moeten bezighouden met haar ‘vrouwelijke voorkomen’ en hier toch wel dagelijks een hele hoop tijd insteken. Want volgens Veet is het absoluut ‘not done’ om een dagje ‘waxen’ over te slaan. Foei! Bovendien is het ook een commerciële valkuil: wie er goed wil uitzien, moet geld uitgeven aan producten die je zullen helpen van al dat ‘mannelijke’ haar af te geraken. Als vrouw ben je pas vrouwelijk en zonder (natuurlijk) haar, als je maar genoeg ontharingsproducten in huis haalt.

De kritiek op de sociale media is dan ook niet mals. De feedback is na amper twee dagen hoofdzakelijk negatief en dit brengt Veet in een lastig parket. Op de YouTube-pagina werd het filmpje al 132.000 keer bekeken, waarvan 95 procent van de kijkers het filmpje niet leuk vonden (dislike). Ook op Twitter zijn de reacties niet mals. Op dit sociale netwerk lezen we reacties als ‘Seksistische reclame’, ‘de meest beledigende reclame van de afgelopen jaren’ en ‘de reclame toont het stereotype beeld van vrouwen en mannen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op Facebook waren de kijkers ook niet bepaald mals. De kritiek komt niet enkel vanuit vrouwelijke hoek, maar ook mannen laten zich negatief uit over deze reclame. Eén ding is alvast duidelijk: deze reclame van Veet zet kwaad bloed en dat allemaal om de juiste redenen. Stereotypering is niet meer van deze tijd. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content