Nicheboetiek Sens d’Or helpt iedereen aan het juiste parfum

© Jeroen Bal

In de parfum- en cosmeticatempel Sens d’Or in Gent krijgen klanten service op maat. Weekend.be vroeg parfumconsulent Niek Vermeersch naar zijn aanpak en de meerwaarde van nicheparfums.

In de parfum- en cosmeticatempel Sens d’Or in Gent krijgen klanten service op maat. Weekend.be vroeg parfumconsulent Niek Vermeersch naar zijn aanpak en de meerwaarde van nicheparfums.

Geur is het zinnenprikkelende zintuig van de verbeelding. Geuren kunnen onze gemoedstoestand beïnvloeden en wekken emoties op. Reden te meer om tijdens het kiezen van een parfum doordacht te werk te gaan. Daar helpt het team van Sens d’Or maar al te graag bij. Het team werd opgeleid aan de gerenommeerde parfumeurschool Cinquième Sens in Parijs en gebruikt hun getrainde neuzen om klanten te adviseren.

Een helpende neus

‘Wanneer iemand in onze winkel binnenwandelt, begin ik al na te denken welke geuren bij hem of haar zouden passen’, vertelt parfumconsulent Niek. ‘Voorts stel ik hen enkele persoonlijke vragen en zodat ik meer te weten kan komen over hun karakter en levensstijl. Op basis van deze informatie kies ik zo’n viertal geuren en vertel ik de verhalen achter de parfums. Vervolgens laat ik hen deze vier geuren uitgebreid testen en zo komen we samen tot een beslissing.’ Niek neemt graag zijn tijd voor een consultatie. Zo leert hij zijn klanten echt kennen en kan hij hen optimaal adviseren.

Wie een parfum als cadeau wil geven kan best een foto meenemen van de persoon voor wie het parfum zal dienen. ‘Ik vraag ook naar karaktertrekken van deze mensen. Zo kan ik beter inschatten welke geur bij hen zal passen,’ aldus Niek.

Zonder clichés

Tijdens het kiezen van een geur, probeert het team clichés te vermijden. Zo hoeft een wintergeur niet altijd warm en zoet te zijn. Tijdens de koude wintermaanden kan het net heerlijk zijn om een zomerse, energie boostende citrusgeur te dragen of te kiezen voor rustgevende lavendel. ‘Geuren kunnen ook de gemoedstoestand beïnvloeden,’ legt Niek uit. Mensen die te kampen hebben met stress of net wat meer energie willen, kunnen een geur kiezen die hen daarbij helpt.

Nicheparfums

In de winkel zal je geen commerciële parfums vinden. De verhalen achter de geurtjes zijn erg belangrijk voor Niek en tijdens het samenstellen van de collectie werd dan ook erg veel aandacht besteed aan de achtergrond van de parfums. ‘Mensen denken bij niche al snel aan dure producten,’ vertelt Niek. ‘Maar dat hoeft niet per se waar te zijn. Onze prijzen starten bij 55 euro en eindigen bij 480 euro. Voor ieder budget valt er dus wel iets te vinden,’ aldus de consulent.

In een commerciële geur vinden we synthetische ingrediënten terug, terwijl nicheparfums zoveel mogelijk samengesteld worden met natuurlijke stoffen. Om de twee uit elkaar te houden, moet je letten op de verhouding tussen de topnoten en de basisnoten. Een commerciële geur is opgebouwd als een omgekeerde piramide. ‘Dat wil zeggen dat er veel topnoten, maar erg weinig basisnoten in worden verwerkt,’ licht Niek toe. Een nichegeur is dan weer samengesteld als een normale piramide

en heeft dus veel meer basisnoten.

Cosmetica uit Hollywood

In de boetiek kan je ook terecht voor de producten van Make-Up Designory (MUD), een natuurlijk cosmeticalabel met een grote Hollywood-aanhang. Je kan er ook workshops volgen voor de prijs van 49 euro per persoon. Na de workshop mogen de klanten producten van MUD meenemen ter waarde van de inschrijvingsprijs.

Lotte Philipsen

Praktisch:

Vlaanderenstraat 116, 9000 Gent

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content