Nagelproducten ProNails zijn ‘made in Belgium’: ‘We willen onze formules niet vrijgeven’

© Kevin Faingnaert

Terwijl steeds meer bedrijven hun productie naar het buitenland verhuizen om loonkosten te drukken, blijft nagelproductenfabrikant ProNails gestaag op eigen bodem produceren. ‘Je kunt online of in China aankopen, maar die kwaliteit is heel anders.’

Gespecialiseerd in gel voor kunstnagels en nagellak.

Opgericht in 1981. Catherine Claus opent een nagelsalon in Brasschaat, geeft al snel opleidingen aan professionals en begint een eigen productlijn. In 2009 neemt Paul Parein het bedrijf over.

Maakt nagellak, gel, semipermanente gel, hand- en voetverzorging, lampen en toestellen voor professioneel gebruik, vijlen en nail-artbenodigdheden.

Wereldwijd werken nagelsalons met gel en semipermanente nagellak van Belgische bodem en daar mogen we trots op zijn in de verzadigde nagellakmarkt. Creatief directeur Michael Van de put: ‘We zijn actief in vijfenveertig landen. De grootste omzet draaien we in onze focuslanden, de Benelux, Frankrijk – met een eigen kantoor in Parijs – en ItaliĆ«. Ook Spanje, Portugal en meer recent ScandinaviĆ« en Oost-Europa zijn belangrijk. Maar we worden ook verdeeld in onder meer Marokko, TunesiĆ« en het Midden-Oosten.’

‘Onze corebusiness zijn de gels voor professioneel gebruik, de professionele semipermanente nagellak SoPolish en de LongWear Nail Polish. Die zijn goed voor zestig Ć  zeventig procent van onze verkoop en maken we zelf. Voor de bijkomende producten zoals toestellen en verzorging werken we met partners, maar alles wordt door ons ontwikkeld.’

Nagelproducten ProNails zijn 'made in Belgium': 'We willen onze formules niet vrijgeven'
Ā© Kevin Faingnaert

Snel meer maken

Waarom ze nog steeds in ons land produceren? ‘We zijn kampioen in de productie van kleine aantallen: we kunnen snel enkele duizenden flesjes nagellak of potjes gel maken. We spelen ook gauw in op trends en vragen van klanten. Die snelheid en toegankelijkheid Ć©n de kwaliteit van onze producten vinden we erg belangrijk. De Europese normen zijn vrij strikt, maar er zou wat ons betreft meer controle mogen zijn. Je kunt veel online of in China aankopen, maar die kwaliteit is vaak heel anders.’

‘De hoge productiekost is een nadeel, maar het is een bewuste keuze’, vult CEO Paul Parein aan. ‘Het draait voor ons niet om de prijs, wel om kwaliteit en flexibiliteit. Zo weet je op voorhand meestal niet welke kleur goed zal draaien. Stel dat een kleur plots onverwacht erg succesvol blijkt, dan kunnen we er snel meer van maken. Mochten we in China produceren, dan duurt het drie maanden voor het product hier is. Je weet bovendien nooit helemaal zeker wat er exact in zit. Wij werken enkel met veilige cosmetische ingrediĆ«nten. Bovendien willen we onze knowhow beschermen. Als je je product ergens anders laat maken, moet je je formules vrijgeven.’

ProNails heeft alles zelf in handen: van de productontwikkeling, over het testen, tot de productie. In het research & development-labo worden nieuwe producten ontwikkeld, in de testruimte testen nagelstylistes elk product uitgebreid, in de ProNails Academy kunnen professionals opleidingen volgen en in de productieruimte produceren een dertigtal werknemers alle gel en nagellak.

Nagelproducten ProNails zijn 'made in Belgium': 'We willen onze formules niet vrijgeven'
Ā© Kevin Faingnaert

Van bunker tot flesje

‘Hoeveel we per dag produceren hangt af van het aantal bestellingen’, zegt Van de put. Tijdens ons bezoek wordt er net een bestelling LongWear Nail Polish en eentje met gel afgewerkt. ‘Nagellak wordt in drie stappen geproduceerd. Eerst wordt de basis gemaakt. Daaraan wordt pigment toe- gevoegd. Nadat het kleurstaal in het labo is goedgekeurd, wordt het verschaald naar een grote hoeveelheid, de bulk. Die wordt gemaakt in de bunker, een afgesloten, brandveilige ruimte. In de kleine hoeveelheid van een flesje is nagellak niet gevaarlijk, maar ze blijft brandgevoelig. Aan die basis wordt pigment toegevoegd. Daarna volgt het afvullen: de nagellak in flesjes gieten.’

De sterkte van ProNails in de competitieve markt? ‘We onderscheiden ons door onze innovaties en kwaliteit. We stellen ons ook open voor onze professionele klanten: we bieden opleidingen aan, luisteren naar hun noden en advies en proberen in te spelen op wat hun job gaat vergemakkelijken. Onze missie is: we help you grow and shine.

pronails.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content