Nagellak meest recessiebestendig

In tijden van crisis blijken vrouwen zich vooral te laten verleiden door nagellak.

Niet lippenstift, wel nagellak bleek in 2009 het meest recessiebestendige schoonheidsproduct. Tot die vaststelling kwam het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Kline and Company.

Algemeen genomen zakte de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten aan de andere kant van de Atlantische Oceaan vorig jaar met 0,8 procent. Die van lippenstiften-en glosses zelfs met 5,3 procent. Maar de verkoop van nagellak bleek dubbel zoveel te groeien: met 14,3 procent.

Volgens Kline heeft dat te maken met een groot aantal nieuwe lanceringen van nagellak, waardoor vrouwen toch in de verleiding kwamen een nieuw kleurtje te kopen. Ook brengen ze in crisistijden minder snel een bezoek aan het schoonheidssalon en gaan ze meer thuis aan de slag met manicuresets, wat natuurlijk de verkoop van producten bevordert. Ook de terugkeer van gekleurde nagels in de modewereld speelde een rol.

We blijven smeren In 2009 bleven volgens Kline ook anti-rimpelproducten zeer populair. Vooral die met een zonnebeschermingsfactor (SPF) waren gegeerd. Maar daardoor scoorden klassieke zonnecrĆØmes dan weer minder.

Minder parfumHet ergst te lijden had de parfummarkt. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat parfum minder populair wordt als cadeau en met een overaanbod, waardoor verwarring ontstaat. Vooral de luxesector kreeg het hard te verduren. Want consumenten gingen op zoek naar goedkopere producten of producten die meer waar voor hun geld boden.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content