Naam van lipstickkleur is bepalend voor aankoop

© thinkstock

Het is niet toevallig dat ‘Orgasm’ een succesvolle NARS-kleur is.

De naam van een lippenstift kan bepalend zijn voor de aanschaf ervan. Professor Debra Merskin onderzocht het verband tussen lipsticknamen en hun verkoopcijfers en toonde aan dat lipstickkleurtjes die ons doen denken aan voedsel het best scoren.

Dat lippenstiften al eens vreemde namen kunnen hebben weet iedereen die al eens een graai doet in het lippenrek van de gemiddelde parfumerie. Namen als Raisin Hell (Benefit), Fire Down Below (NARS), Trainwreck (Urban Decay), Black Honey (Clinique), Kiss Kiss Hibiskuss (Catrice) en Razzle Dazzler (M.A.C.) zijn echter meer dan leuke extraatjes. In haar paper “Truly Toffee and Raisin Hell: A Textual Analysis of Lipstick Names” onderzocht de Amerikaanse professor Debra Merskin de namen van 1722 lippenstiftkleuren van meer dan 52 merken om te begrijpen hoe de naam en de aantrekkelijkheid van het product met elkaar verbonden zijn.

Lipstickkleurtjes met een referentie naar voedsel en romantiek zouden volgens Merskins resultaten goed scoren, terwijl terwijl tinten die een seizoensnaam met zich meebrengen helemaal niet overtuigend werken. Hieronder haar bevindingen, volgens populariteit.

Voedsel: 24%

Kleur: 20%

Seks en romantiek: 10%

Natuurelementen en mineralen: 9%

Emoties en karaktertrekken: 8%

Mensen en namen: 5%

Bloemen: 5%

Plaatsen: 4%

Objecten: 3%

De ‘Dark side’: 2%

Kunsten en Media: 1%

Vogels en Dieren: 1%

Seizoenen: minder dan 1%

(KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content