Naakte vrouwen boven de 45 mogen gezien worden

Wie woensdagavond het Brusselse Crowne Plaza Hotel voorbijkwam, kon er niet naast kijken: een projectie van levensgrote foto’s met naakte vrouwen boven de 45.

Wie woensdagavond het Brusselse Crowne Plaza Hotel voorbijkwam, kon er niet naast kijken: een projectie van zes levensgrote foto’s met naakte vrouwen ouder dan 45. Achter de stunt zat cosmeticamerk Dove, dat hiermee zijn “Pro-Age”-campagne” afsloot.

De foto’s werden gemaakt door Lieve Blancquaert en de modellen zijn gewone vrouwen die zich afgelopen zomer via de site van het merk kandidaat konden stellen. De komende weken reizen hun naaktportretten het hele land rond. Bedoeling is het positieve beeld van 45+-vrouwen de wereld in te sturen. “Want schoonheid kent geen leeftijd”, luidt het motto van Dove.

De campagne kan op brede instemming rekenen bij de doelgroep. Dove voerde dit jaar een enquête uit bij 45+vrouwen. En daaruit bleek dat bijna 40 procent zich door het zien van zulke realistische reclame zelfzekerder voelt. Zevenenzeventig procent vindt dat er meer reclames zoals die van Dove moeten zijn. En de helft van hen gelooft dat de Dove-aanpak iets verandert aan het onrealistische schoonheidsideaal. Vrouwen boven de 45 voelen zich trouwens nog lang niet afgeschreven. Bijna de helft heeft het gevoel dat ze stralen. Driekwart is blij met haar persoonlijkheid en karakter en de meerderheid voelt zich goed in haar vel.

Dove heeft een traditie van atypische reclame. Omdat het merk van oordeel is dat schoonheid niet afhankelijk is van vormen, maten of leeftijd, lanceerde het al diverse keren campagnes met rondere of oudere modellen. Oudere vrouwen zijn trouwens ook commercieel interessant. Ze zijn talrijker en doorgaans kapitaalkrachtiger.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content