MOOIE DAGEN

GLITTERKUS: Fendi © IMAXTREE

Van haartrends en make-uplooks tot de nieuwste schoonheidsproducten: het laatste nieuws uit beautyland.

1. GLITTERKUS

Lip art, of de trend om van je lippen kunstwerkjes te maken, blijft aanhouden. Zo koos Peter Philips bij Fendi voor met een pincet aangebrachte glitters en leek het alsof de modellen net van een donut met gekleurde poedersuiker gesnoept hadden. De look van Pat McGrath voor DKNY is haalbaarder (al blijft het iets voor durvers) en dat dankzij de tweekleurige sticks van Benefit, Dior of Lancôme. Ook het zeskleurige palet van Maybelline is ontworpen voor lip contouring en verkrijgbaar vanaf midden februari.

2. ELFENKAPSEL

Gespot tijdens de defilés in Parijs : je haar draag je plat en glad, gewoon vastgemaakt met een haarspeldje zoals bij Dries Van Noten, of met heel veel gel zoals bij Givenchy waar Guido Palau ook enkele fijne haarlokken tegen het voorhoofd van de modellen plakte. De voorkeur gaat naar een zijscheiding zoals bij Lanvin en als je haarlengte het toelaat, maak je het vast in een lage paardenstaart. Het belangrijkste is dat je oren vrij zijn, of je nu oorjuwelen draagt of niet. Draag je je haar liever los, dan kun je het met een fixerende mousse bewerken en amper drogen om zo een wetlook te creëren. Dit lukt je zeker met de nieuwe 3D-borstel van Babyliss die je haar in een handomdraai ontwart en stylet.

3. GELAAGDE MASKERADE

In Zuid-Korea zijn sheet masks geen luxe maar dagelijkse kost die je zelfs tijdens het koken of poetsen draagt. Op Skin18 tref je tal van referenties die de site vanuit Azië naar onze contreien verzendt. Voor een premium masker is het wachten tot maart, op de komst van de ‘Imperial Radiance Mask Orchidée Impériale’ van Guerlain, met twee velletjes voor respectievelijk de boven- en onderkant van het gezicht. Bij Filorga is de onderlaag zwart of wit naargelang je een gladmakende of hydraterende werking wilt. Garnier breidt ‘Hydra Bomb’ verder uit met een masker op basis van kamille v(droge en gevoelige huid) of groene thee (gemengde huid). skin18. com

4. SMEREN OP MAAT

Omdat de ene huid de andere niet is, omdat ze niet over het hele gelaat dezelfde is en omdat haar behoeften seizoensgebonden zijn, bieden steeds meer merken de mogelijkheid om je dagelijkse verzorgingsroutine te personaliseren. Dit gaat nog wat verder dan de Aziatische layering waarbij je de ene standaardverzorging op de andere laat volgen, soms vijf tot tien producten na elkaar. Hier gebruik je slechts een kleine hoeveelheid product – meestal gedoseerd met een pipetje, zoals bij Codage – op specifieke zones van het gelaat of gemengd in een algemeen verzorgingsproduct om de effecten ervan te boosten zoals bij Clarins. Nu is Bobbi Brown aan de beurt met de lancering van zes doelgerichte formules – de cijfers op de farmaceutisch geïnspireerde verpakking verwijzen naar het doorslaggevende probeersel – die uiteenlopende problemen aanpakken zoals dehydratatie, irritatie, vervuiling, huidverslapping of overmatige talgproductie. Je eigen mix stel je zelf samen naargelang wat je op het moment nodig hebt.

5. RESET JE GELAAT

Voor sommige merken, zoals Philosophy, was de chemische peeling al van in het begin de basis van een goede huidverzorging. Steeds vaker zie je nu dat ook andere merken een peeling voor thuis aanbieden, die de bovenste huidlaag aanpakt en de verzorgingsroutine compleet maakt. Zo lanceerde Kiehl’s vorig jaar al zijn superzachte nachtpeeling op basis van een extract van quinoaschil. In het gamma ‘Visionnaire’ zal Lancôme later dit jaar een progressieve kuur van 28 dagen aanbieden waarvan de doeltreffendheid vergelijkbaar is met die van een behandeling bij de dermatoloog. Tijdens de eerste twee weken wordt de huid voorbereid met een formule met 5% fruit- en quinoazuren. De volgende twee weken gaat een mix van 10% glycol- en salicylzuur de huid letterlijk gladmaken door poriën te verkleinen, en rimpels en fijne lijntjes te vervagen. Bij Dior vind je bij ‘Capture Totale Dreamskin’ vanaf nu ook een masker met exfoliërende eigenschappen, dankzij salicyl-, glycol-, citroen- en bloemenzuur, dat je twee à drie keer per week ’s morgens aanbrengt. Voor een babyhuidje masseer je het masker totdat je een fijne witte crème hebt die je een minuut laat inwerken en dan afspoelt.

6. KNIPPEREN MAAR!

2017 staat in het teken van volume. Midden april pakt Clinique uit met de ‘3-in-1 Flutter-to-Full’ en in juni staat de langverwachte ‘Monsieur Big’ van Lancôme op de agenda. En nu al geeft ‘The Shock’ van Yves Saint Laurent je veel vollere wimpers, dankzij een nieuw borsteltje dat de wimpers perfect bekleedt met een romige formule. Elk laagje vermengt zich feilloos met het vorige, om geleidelijk volume op te bouwen. Ook de laatste telg in de make-upcollectie ‘La Petit Robe Noire’ van Guerlain zorgt voor nog meer volume. Daar laat het afgeronde uiteinde van het borsteltje toe om ook de ooghoeken optimaal op te maken.

7. LOKKEN ALS VAN EEN EENHOORN

Op de catwalks zag je hier en daar wat roze op de haarpunten, een toets rood of blauw tegen de haaraanzet en zelfs kleurrijke valse dreadlocks bij Marc Jacobs, maar vooral op sociale media krijgen de kapsels van meisjes én jongens – vooral in Azië dan – alle kleuren van de regenboog – soms blijvend, wat allicht niet altijd de bedoeling is. Om zo’n misstap te voorkomen heeft L’Oréal Paris ‘Colorista’ gelanceerd : een gamma met zeven kleursprays die na één wasbeurt – of in het slechtste geval twee – vergeten zijn, of kleuringen die je als een conditioner aanbrengt en die twee weken houden. Uiteraard kun je ook voor een klassieke kleuring gaan maar mocht je nog twijfelen, dan is een ‘Color Trip’ bij de ‘Bed Head by TIGI’-kapper een optie: twaalf semipermanente tinten die tot twintig wasbeurten houden.

8. SCRUBBEN, DIE SCHEDEL

Een gezonde hoofdhuid voor gezond haar, het klinkt logisch. Eind vorig jaar gaf Kérastase al de toon aan met ‘Spécifique’, een kappersbehandeling waarbij de hoofdhuid gereinigd wordt met een professionele Clarisonicborstel. In dezelfde trend lanceert Aveda in mei een borstel en scrubduo. Ook bij Elsève bevat het nieuwe antiroosgamma ‘Phytoclear’ een scrub die je voor het wassen aanbrengt. De luxeversie daarvan vind je bij Christophe Robin die een kalmerende formule ontwikkelde op basis van zeezout.

9. NIET VOOR GEVOELIGE KIJKERS

Vorige herfst bekende Chanel kleur met een make-upcollectie – de eerste van Lucia Pica – waarin rood rond de ogen verscheen. Nu stelen oranje, roze, blauw en groen de show zoals tijdens de defilés van Kenzo, Blugirl, Jill Stuart, Max Mara en Victoria Beckham. Wat eyeliner volstaat niet: integendeel, je kleurt erop los met paletjes zoals die van Dior waar Peter Philips schakeringen van koraal of blauw bedacht. L’Oréal Paris lanceert binnenkort acht tinten vloeibare oogschaduw en negen gelpotloden in pittige kleuren. Ook Lisa Eldridge van Lan-côme gaat voor kleur en pakt uit met een roze smokey eye tot in de wimper-puntjes. Een camaieu dat ook terugkomt in de op street style geïnspireerde collectie van Yves Saint Laurent.

10. LAK À LA CARTE

Zowel bij Chanel met zijn zwarte variant als bij Givenchy met zijn purperen versie gebruik je anno 2017 je topcoat als een Instagramfilm, om de kleur van je nagellak naar je hand te zetten. Met elk laagje wordt de kleur intenser en zo kun je bijvoorbeeld schakeringen creëren door elk nieuw laagje ietwat smaller te maken.

11. CUSHIONRAGE

De razend populaire Zuid-Koreaanse cushion – het sponsje doordrenkt met verzorging of make-up – waaide al in 2015 over naar onze contreien. Na fond de teint (de meest voorkomende cushion) heb je ook blush of zelfs lippenstift zoals de mini ‘Lip Shaker’ van Lancôme die dit jaar ook met een matte finish uitkomt, of het nieuwe duo lipkleuren van Dior dat ideaal is om mooie kleurschakeringen te bekomen. Want naast het handige zakformaat zijn cushions vooral gemakkelijk te doseren, zodat je altijd en overal de gewenste hoeveelheid product en dekking hebt. Dior en Givenchy zijn nu aan de beurt met de uitbreiding van twee van hun foundations. Origineel bij Givenchy is dat je fond de teint beschermd wordt door een fijn metalen plaatje met het bekende logo van het huis. Voor een meer schappelijke prijs vind je vanaf midden februari bij Di de ‘Dream Cushion Foundation’ van Maybelline.

12. ALTIJD SELFIEKLAAR

Wie had het ooit gedacht : een vederlichte fond de teint die zo naturel mogelijk oogt, is niet langer de heilige graal. Zo willen millennials eerst en vooral een fond de teint die supergoed dekt zoals in de jaren tachtig de norm was. Meer dan om een slingerbeweging draait het om de wens constant selfie ready voor de dag te komen. Gelukkig zijn de texturen die vandaag een feilloze teint beloven veel lichter dan vroeger, en kun je ook op primers en kleurcorrectors rekenen.

Giorgio Armani Beauty, dé teintspecialist, lanceert binnenkort zijn ‘Power Fabric’ op basis van een concentratie oliën en pigmenten die extra lang houdt en die letterlijk met de huid versmelt. Ook voor de nieuwe ‘Teint Idôle Ultra Wear’ – die de bekende ‘Teint Idole Ultra 24 H’ vervangt – zijn de verwachtingen hooggespannen. Op de Belgische e-shop van Lancôme zullen alvast niet minder dan veertig verschillende tinten verkrijgbaar zijn. Verder belooft ook ‘Healthy Mix’ van Bourjois, de frisse en fluweelachtige foundation van de nieuwe generatie, een egale teint zonder vlekken of maskereffect.

Tekst Isabelle Willot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content