L’Oréal meest ethische cosmeticabedrijf

Ethispere Institute riep L’Oréal uit tot meest ethische cosmeticabedrijf in 2010.

De Franse cosmeticareus L’Oreal prijkt op de lijst van 100 meest ethische bedrijven van 2010. Die wordt elk jaar opgesteld door de internationale denktank Ethisphere Institute. L’Oréal is het enige cosmeticabedrijf dat de selectie doorstond.

Ethisphere evalueerde meer dan 3000 bedrijven wereldwijd en hield rekening met een aantal criteria, zoals ‘Innoveert het bedrijf op een manier die de gezondheid en veiligheid van mensen ten goede komt?’ ‘Is het duurzaam, eerlijk en worden werknemers en stakeholders gerespecteerd?’ en ‘Is er een intern systeem dat toekijkt op de naleving van ethische regels?’ Belangrijk was ook of het bedrijf een leidinggevende positie inneemt in zijn sector, zodat het andere tot navolging dwingt.

L’Oréal ethische pionier Het meer dan honderd jaar oude L’Oreal -dat onder meer Lancôme, Helena Rubinstein, Vichy en The Body Shop in zijn portefeuille heeft – bleek er in de cosmeticabranche uit te springen. Niet alleen is het wereldmarktleider, het is ook een van de eerste bedrijven in Frankrijk die in 2000 een Code of Business Ethics opstelde. En in 2007 trad er zelfs een directeur ethiek aan om de principes in de praktijk om te zetten. Dat het af en toe donkere modellen als Beyonce of Freida Pinto bleker maakt, werd blijkbaar door de vingers gezien.

Op de lijst van meest ethische ondernemingen staan onder meer ook Starbucks, Ikea en Gap.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content