Interview met Francesca Tolot over de blooming business van schoonheid

04/02/15 om 15:52 - Bijgewerkt om 15:55

Weekend.be sprak met Beyoncé's make-up artist Francesca Tolot over haar carrière in de beauty industrie.

Interview met Francesca Tolot over de blooming business van schoonheid

Francesca Tolot geeft een masterclass © LD

Hoe bent u in de beauty industry verzeild geraakt?

Het was nooit mijn ambitie om make-up artist te worden. Van jongs af aan ben ik mij uitgebreid gaan schminken, ook al wist ik er weinig van af. Het was iets wat ik graag deed, ook al sloeg het resultaat vaak nergens op. Uiteindelijk ben ik lessen gaan volgen bij Diego Dalla Palma, intussen een grote naam in de industrie. Hij heeft me de stiel aangeleerd en dankzij hem ben ik blijven volharden, iets wat niet altijd even makkelijk was.

Mocht u het niet geschopt hebben tot make-up artist, voor welke stiel had u dan gekozen?

Ik ben afkomstig uit een kunstenaarsgezin. Mijn ouders waren zeer handig en artistiek aangelegd, mijn moeder was een zelfstandig poppenmaakster en mijn vader was een kunstschilder. Via hem kreeg ik de smaak te pakken om te beginnen schilderen. Al heel snel werd ik gepassioneerd door de Renaissance, en ik denk dat ik hoogstwaarschijnlijk zou blijven schilderen zijn. Ik vind het heel belangrijk om bezig te zijn met mijn handen, en telkens nieuwe dingen te creëren. Of dat nu op een gezicht is of een doek, het blijft kunst.

Hoe is de functie van make-up artist geëvolueerd door de jaren heen?

Het beroep heeft de voorbije 20 jaar enorm aan populariteit gewonnen. Toen ik in de jaren '80 actief was als groeiend make-up artist in Milaan waren er in de stad misschien 5 anderen die mijn beroep deelden op een professioneel niveau. Er was amper een vorm van concurrentie, wat nu daarentegen absoluut het geval is. Voor make-up artiesten vandaag de dag is het relatief makkelijker om een eigen stijl te ontwikkelen die hen uniek maakt. Ook kan men zich op een professionele manier verkopen via sociale media en networking. De kwaliteit van producten wordt met de dag ook beter en beter, en tegelijk groeit het aanbod alsmaar. Voor make-up artists is het een uitdaging om telkens het juiste materiaal te kiezen om mee te werken. Schoonheid is een echte blooming business geworden.

Wat is voor u het absolute schoonheidsideaal?

Een symmetrisch gezicht. Als make-up artist is het belangrijk een model onder handen te kunnen nemen die elke look aankan en waar transformaties gemakkelijk op zijn aan te brengen. De inspiratie voor mijn boek was mijn muze Mitzi Martin. Mitzi is een model waarmee ik de voorbije 20 jaar een speciale relatie mee heb opgebouwd. Ze is een prachtige vrouw waarmee ik tal van projecten heb gerealiseerd. Haar symmetrisch gezicht bracht me tot het idee om het boek One Woman, 100 Faces te noemen.

Welke drie make-up producten moet elke vrouw in haar handtas zitten hebben?

Dagcrème, foundation en mascara vind ik onontbeerlijk voor elke natuurlijke look.

Lana Dalle

Onze partners