“In een lifestylemagazine is iedere foto bijgewerkt” – Een fotoretoucheur getuigt

In een anoniem interview aan Buzzfeed getuigt een doorgewinterd fotoretoucheur over de wondere relatie tussen lifestylemagazines en Photoshop. “Vooral aan de huid wordt het meest gewerkt”.

In een anoniem interview aan Buzzfeed doet een doorgewinterd fotoretoucheur een boekje open over de mode- en beauty-industrie en hun relatie met photoshop. Wij selecteerden enkele opvallende quotes.
“Ik steun de campagne waarin jonge meisjes Teen Vogue aanmanen om een realistischer lichaamsbeeld te promoten, maar om op ieder bewerkt beeld een waarschuwing te printen dat de foto is bijgewerkt is belachelijk: dan zou elk campagnebeeld zo’n waarschuwing moeten krijgen. Geen enkele foto zal onbewerkt in een publicatie verschijnen, geloof me: in een lifestylemagazine is iedere foto bijgewerkt. Het begint al op de fotoshoot zelf: kleren die niet perfect passen worden achteraan de rug vastgespeld; is dat dan ook geen vorm van bewerking?”

“Mensen schijnen te vergeten dat model zijn een carrière is waarvoor die meisjes hard moeten werken. Het is hun full-time job om te letten op wat ze eten, om iedere dag met een personal trainer hun lichaam in vorm te houden en om rigoureus schoonheidsbehandelingen te ondergaan. Ze doen dingen om een bepaald uiterlijk te verkrijgen waar de doorsnee persoon niet de tijd, het geld of de genen voor heeft. Het is niet fair om alle schuld bij de fotobewerking te leggen. Ik werk regelmatig met topmodellen en ik kan je zeggen: ik moet aan hun lichaamsvorm zelden iets veranderen.”

“De meest gemaakte bewerkingen zijn normale dingen zoals belichting en contrast bijstellen, maar voor de rest draait het vooral om de huid. Lichamen moet ik niet vaak bijwerken. Akkoord, soms wordt me gevraagd om een taille iets smaller te maken of benen wat te verdunnen, maar echt grote veranderingen vinden daar niet plaats. De huid vergt het meeste arbeid; we zorgen ervoor dat alle rimpels, wallen, sproetjes, verkleuringen en onderliggende adertjes niet meer zichtbaar zijn.”

“Er is zoveel meer aan mijn job dan gewoon wat modellen slanker maken en hun puistjes wegwerken: het gaat erom dat het product in de campagne opvalt en in een positief licht wordt gesteld. Alles wat de aandacht kan wegtrekken van dat product, bijvoorbeeld een model met wallen of zichtbare aders op haar benen, wordt weggewerkt zodat de focus op het product ligt. Dat is het basisidee.”

“Het verschil tussen goede en slechte photoshop is wanneer je kan zien dat eraan gewerkt is. Ook al wéét je dat iedere foto bewerkt is, je mag het niet zien. Een model mag nooit dat airbrush effect hebben. Het is een kunst om alle imperfecties weg te werken maar de huidtextuur te bewaren.”

Ik wou gewoon dat iedereen wist dat alles bewerkt wordt. Ik wou dat jonge meisjes niet naar campagnefoto’s keken en zich lelijk voelden omdat zij wél sproeten of puistjes hebben. Het is onmogelijk om zulke huid te hebben als modellen in campagnes, want hoewel modellen doorgaans een goede huid hebben wordt de huid bijna altijd bewerkt. Het is de meest misleidende bewerking omdat sommige retoucheurs heel goed zijn in hun job.”

We zijn op een punt gekomen waar het onmogelijk is om te stoppen met het bewerken van foto’s: het zou te hard opvallen. Iedereen die een onbewerkte campagnefoto zou zien zou zeggen: ‘mens, doe toch wat make-up aan’.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content