Hoe Winnie Harlow, het eerste model met vitiligo, de modewereld verandert

Desigual © -

Het Canadese model Winnie Harlow lijdt aan de huidziekte vitiligo. Met haar opvallende uiterlijk breekt ze met de heersende conventies in de modewereld. Winnie schittert momenteel in de opvallend vrolijke en spontane voorjaarscampagnes van Diesel en Desigual en sluipt zo het straatbeeld binnen.

Vitiligo is een huidaandoening die ervoor zorgt dat de huid pigment verliest. Dit uit zich in witte plekken van verschillende groottes en vormen, die zich vaak symmetrisch verdelen over het lichaam en de ledematen. De plekken worden vaak beschouwd als ontsierend in vergelijking met het heersende schoonheidsideaal waarbij de huid zo egaal mogelijk moet zijn. Gelukkig brengt Winnie Harlow, geboren als Chantelle Brown-Young, hier verandering in.

Diesel
Diesel

Van ‘zebra’ naar topmodel

Als kind werd ze gepest en uitgescholden voor koe of zebra. Toch liet Winnie het hoofd niet hangen en bleef ze geloven in zichzelf. ‘Ik besliste gewoon dat ik mezelf zou vertellen dat ik wel mooi ben en dat dit iets voor het leven is. Ik moet het accepteren, het omarmen en ervan genieten,’ aldus Winnie over haar unieke uiterlijk.

Haar grote droom was het maken als model. Toen Tyra Banks Winnie ontdekte via Instagram en haar website, die gemaakt werd door haar tienjarige zusje, nam haar carriĆØre een vliegende start. Winnie mocht meedoen aan ‘America’s Next Top Model’ en verwierf internationale bekendheid. Nadat ze geĆ«limineerd werd, trok ze terug naar Canada waar heel wat opdrachten op haar lagen te wachten.

Diesel
Diesel

Prachtige curiositeiten

‘Iedereen kan zich aangesproken voelen door anders zijn. Ik probeer niet enkel een rolmodel te zijn voor vitiligo-lijders. Het is mijn eerlijke mening dat ‘quirks’ ons mooier maken. Laat alle curiositeiten die je hebt schitteren,’ is de raad van Winnie Harlow. Haar optimisme en zelfzekere houding hebben haar nog geen windeieren gelegd.

Smile!

Wie nog nooit van Winnie Harlow had gehoord, zal binnenkort ongetwijfeld kennis met haar maken via de nieuwe campagnes van Desigual en Diesel. Beide reclamereeksen ademen een zorgeloze vrolijkheid uit die goed aansluit bij het karakter van Winnie. Met ‘La Vida es Chula’ wil Desigual mensen overtuigen dat levenslust en uitbundigheid aan de basis liggen van schoonheid. De hashtag #DieselHigh van Diesel is dan weer een ode aan de lach en de ‘bright side of life’. Weg met de serieus of zelfs boos kijkende modellen en op naar meer speelse glundergezichten.

Winnie injecteert de modewereld dus niet alleen met een nieuwe blik op schoonheid, maar vrolijkt het modebeeld ook op met haar spontane glimlach en oprechte optimisme. (LP)

Volg Winnie via Instagram voor een dagelijkse dosis vrolijkheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content