Het wat, waarom en hoe van gelaatsmaskers: stuur je huid eens op vakantie

12/02/16 om 14:12 - Bijgewerkt op 15/02/16 om 09:10

Sceptici zien weinig of geen verschil tussen een dikke laag crème en een masker, en ervaren het als tijdrovend. Believers zweren erbij en integreren het maandelijks, wekelijks of - in Zuid-Korea - zelfs dagelijks in hun beautyroutine. Eén ding is zeker : in 2016 vallen de maskers niet af.

Het wat, waarom en hoe van gelaatsmaskers: stuur je huid eens op vakantie

Gezichtsmasker © iStock

In Zuid-Korea telt het verzorgingsritueel gemiddeld tien stappen, in onze contreien zijn dat er drie à vier. Wil dat zeggen dat we binnenkort allemaal iets vroeger moeten opstaan en later gaan slapen ? Gelukkig niet, maar toch is de invloed van het land van Hyundai, Samsung en Gangnam Style - op You-Tube de grootste hit ooit - ook in onze badkamers voelbaar. Neem nu de Blemish Balm of BB cream, die in de jaren vijftig in Duitsland werd uitgevonden maar pas na haar doorbraak in Zuid-Korea ook elders populair werd. Ondertussen zitten we al aan de EE (voor Even Effect) van het beauty-alfabet, lanceerde Lancôme dit jaar met zijn Miracle Cushion als eerste in het Westen een air cushion foundation of vloeibaar compact 2-in-1-foundationkussentje dat regelrecht uit Seoel komt, en worden we overspoeld met gezichtsmaskers die er in trek zijn.

Delen

Internationale spelers kijken vandaag vooral naar Zuid-Korea voor innovaties.

Zuid-Korea is met 50 miljoen inwoners goed voor een huidverzorgingsmarkt ter waarde van een opmerkelijke 4,4 miljard dollar. Zoals gisteren vooral in Japan inspiratie werd opgedaan, en morgen vaker China met zijn traditionele geneeskunde en kruiden aan de beurt zal komen, kijken internationale spelers vandaag vooral naar Zuid-Korea voor innovaties. Enerzijds komen daar om de haverklap nieuwigheden op de markt, anderzijds heeft het land via zijn K-pop en -drama's een enorme invloed in de regio. Koreaanse bands zingen in een mix van Engels, Japans en Mandarijns ook op wereldtournee voor uitverkochte zalen, en de tv-sterren met perfecte huidjes worden in heel Azië verafgood. Euromonitor, een databank die markten wereldwijd in kaart brengt, voorspelt dat tegen 2019 meer dan de helft van de huidverzorgings-inkomsten over de hele wereld in Azië en de Pacific gegenereerd zal worden.

MULTIMASKING

In verre oorden inspiratie halen is uiteraard niet nieuw, alleen creëer je dankzij sociale media veel sneller een globale trend. Zo zag je het afgelopen jaar steeds vaker celebs evenals wannabe's op Instagram gekke smoelen trekken met sheet masks op hun gezicht. Sheet als in een dun velletje papier, katoen of biocellulose geïmpregneerd met serum, en met openingen voor ogen, neus en mond. Ze zijn niet bedoeld ter vervanging van je dagelijkse serum of crème, maar als extra na een lange dag of net voor een avondje uit. Ze werken vooral hydraterend, maar brengen evengoed verhelderende of andere eigenschappen naar voren. Steeds vaker mikken ze ook op andere lichaamsdelen zoals het decolleté of de handen en voeten. Hoe dan ook tackel je, althans voorlopig toch, met één sheetmasker maar één issue.

sheet mask

sheet mask © iStock

En toen kwamen er op de sociale media plots almaar meer tijgergezichten tevoorschijn : in plaats van een klassiek crèmemasker voor je hele gezicht te gebruiken, zoals iedereen dat tot voor kort nog deed, smeer je nu verschillende maskers op verschillende plaatsen, naargelang je behoeftes. Multimasking is bijvoorbeeld een zuiverend masker op je T-zone (voorhoofd, neus en kin) aanbrengen, eentje voor extra hydratatie op je wangen, en iets ontzwellends rond je ogen.

NIEUW IN 2016

Naast de vele sheet- en 'gewone' maskers die je vrolijk mixt en smeert, komen er ongetwijfeld nog meer nieuwigheden in 2016 op de markt, al dan niet met een hoog gimmickgehalte. Denk aan L'Oréal, dat in 2014 Magic Holdings International Ltd overnam, een bedrijf in China gespecialiseerd in gezichtsmaskers. Een manier voor de Franse cosmeticareus om voet aan de grond te krijgen in de grootdistributie ginder, en hier varianten met bruine rijst of slijm van slakken in te voeren.

Verder zie je ook meer en meer modeling of rubber masks opduiken. Niet nieuw en al helemaal geen rubber maar wel trending. Je kunt het vergelijken met wat al langer in vele schoonheidssalons aangeboden wordt en dat je nu thuis kunt uitproberen : je brengt een min of meer vaste pap - van een voorverpakt poeder dat je met wat water mengt - op je gezicht aan, laat die intrekken en drogen om haar dan als een rubberen masker los te trekken. Reacties zijn vaak laaiend enthousiast, omdat je huid achteraf bijzonder zacht aanvoelt en er geen overtollig product ingemasseerd of afgespoeld moet worden, zoals dat bij sheet- en crèmemaskers meestal wel het geval is.

Delen

Sowieso werken alle maskers als pleisters op de huid door haar af te sluiten, waardoor ze minder vocht verliest en voller lijkt.

Sowieso werken alle maskers als pleisters op de huid door haar af te sluiten, waardoor ze minder vocht verliest en voller lijkt. Anderzijds zou hun hoge concentratie aan werkstoffen en de langere inwerktijden voor een betere prestatie zorgen dan die van een serum, dag- of nachtcrème. Tot slot zorgen maskers voor een ontspanningsmoment, wat zeker niet onbelangrijk is voor je gemoedstoestand en je gelaatstrekken. Al kan het groeiende aanbod wel voor keuzestress zorgen. Er zelf eentje maken is uiteraard een optie : bladen, blogs en boeken staan de laatste tijd boordevol recepten. Want laat je eigen beautyproducten maken nu net ook een trend zijn, en volgens de cosmeticasector een die aanhoudt tot in 2025!

Delphine Stefens

Onze partners