Het is niet goed gesteld met de duurzaamheid van onze cosmeticamerken

22/06/16 om 14:28 - Bijgewerkt om 14:28

Hoe scoren populaire cosmeticamerken op gebied van klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden? Slechts enkelen kregen een positieve rating.

Het is niet goed gesteld met de duurzaamheid van onze cosmeticamerken

© iStock

Rank a Brand en StoereVrouwen bundelden de krachten om dertig cosmeticamerken onder de loep te nemen. Helaas winnen de meeste merken geen schoonheidsprijs. Slechts vier van de dertig merken scoren goed.

Best scorende merken

Het beste scorende merk, uit de lijst van dertig labels, is Weleda. Zij haalden 17 van de 26 te behalen punten (65%) in de ranking van Rank a Brand en StoereVrouwen. Ze kregen een B-label, wat wil zeggen dat ze goed op weg zijn richting duurzaamheid. 'Het merk gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten voor zijn producten en maakt geen gebruik van mogelijk schadelijke stoffen zoals synthetische geurtjes. Weleda maakt ook geen gebruik van dierproeven, gebruikt voornamelijk hernieuwbare en/of biologisch gecertificeerde ingrediënten en laat een duidelijk beleid zien om het gebruik van water, materialen, afval en verpakkingen te verminderen', klinkt het.

De tweede plaats wordt gedeeld door Dr. Hauschka, Logona en Santé. Zij kregen allemaal 15 op 26. Ze presteren goed op het gebied van milieu en gezondheid. Vier andere merken, Botanique (54%), Lavera, Living Nature en Zao (alle drie 46%), ontvangen het C-label van de rankingwebsite. Dat wil zeggen dat ze in de goede richting evolueren, maar dat er nog genoeg verbeteringen nodig zijn om een B-label te verzilveren. Vaak is het probleem dat de merken niet transparant genoeg communiceren.

Werk aan de winkel

Voor de meeste merken is er helaas nog heel wat werk aan de winkel. Tweeëntwintig van de dertig onderzochte merken buisde behoorlijk op de test van Rank a Brand. Ze kwamen niet verder dan een score van 30%, wat wil zeggen dat ze een D- of zelfs een E-label krijgen.

Over de arbeidsomstandigheden wordt veel te weinig en onduidelijk gecommuniceerd over het algemeen. Nochtans worden veel ingrediënten van cosmeticamerken geoogst in lageloonlanden en is dit thema dus van groot belang om duurzaam te zijn. De meerderheid zegt wel dat ze ingrediënten aankopen van plantages die geen gebruik maken van kinder- en slavenarbeid.

Positieve noot

Is het dan helemaal slecht nieuws? Alle merken geven aan een beleid te hebben om hun CO2-uitstoot te verlagen. Helaas gaan ze er vaak niet diep op in en hebben we als consument er het raden naar hoe ze dat precies willen verwezenlijken.

Rank a Brand gaf ieder merk de kans om de informatie ze hadden verzameld aan te vullen. Slechts twaalf van de dertig merken gingen daar op in. Het kan dus zijn, in sommige gevallen, dat de merken duurzamer te werk gaan dan de ranking doet vermoeden, maar aangezien ze niet duidelijk communiceren en niet ingaan op het aanbod om de informatie aan te vullen, toch een slechte score krijgen. Dit soort rankings is dus ook een oproep aan de merken om transparante informatie te publiceren, zodat rankingbureaus en consumenten gemakkelijk aan de juiste informatie geraken.

Surf naar de website van Rank a Brand voor meer info over de ranking. Je kan de rankingsite ook financieel steunen om onderzoek naar meer merken mogelijk te maken.

(LP)

Onze partners