Getest: De kapper van Liz Taylor

Alexandre de Paris is een begrip in Parijs. Al meer dan veertig jaar vormen de salons in de wijk Faubourg Saint-Honoré een trekpleister voor elegante Parisiennes. De twee jaar geleden overleden stichter, die eigenlijk Louis Alexandre Raimon heette, werd beschouwd als een van de grondleggers van de ‘haute coiffure’. Om even zijn kaliber te schetsen: hij werkte tientallen jaren samen met grote Franse modehuizen als Givenchy, Balmain en Yves Saint Laurent. Jean Cocteau tekende zijn embleem de sfinx. Dertig jaar lang was hij de kapper van Wallis Simpson en naast vele andere celebritykapsels creëerde hij in 1963 de legendarische coupe van Elizabeth Taylor voor haar rol in Cleopatra.

Instant zen-gevoel In september vorig jaar opende zijn opvolger en huidig directeur Michel Dervyn in Brussel zijn eerste en voorlopig enige buitenlandse vestiging. Zijn oog viel op een voormalig restaurant aan de chique Waterloolaan. De locatie is meteen ook een belangrijke troef. Met zijn grote ramen biedt het salon een fantastisch uitzicht op het Egmontpark, wat samen met de vele orchideeën in het interieur een instant zen-gevoel geeft . Naar het voorbeeld van de Parijse salons is de inrichting erg exclusief opgevat. Het interieur moet de sfeer oproepen van de grote bourgeoisappartementen uit de jaren ’40. Goud, ivoor en enkele toetsen zwart domineren. “We willen een gevoel van luxe creëren, zonder dat de sfeer hautain wordt”, zegt Paul Elsen, directeur van het Brusselse salon, die mij ontvangt.

Hij stelt mij voor plaats te nemen in één van de privé-cabines bestemd voor beroemdheden. Maar omdat ik een eenvoudige redacteur ben, verkies ik toch één van de kapeilanden. Elsen bekijkt mijn coupe aandachtig en raadt aan wat meer volume in het haar te brengen door een snit in laagjes. Omdat ik een bleke huid heb die om voldoende contrast vraagt, adviseert hij mijn donkere haarkleur te houden. Geen zwart, want dat is te hard, maar toch voldoende donker, zodat de tint ook bij mijn wenkbrauwen past. De keuze valt op chocolade/kastanje uit het L’Oréal-gamma.

Verzorging is basis voor mooi haarDe echte luxe blijkt niet alleen uit de locatie. Terwijl mijn haar wordt gewassen en gekleurspoeld, krijg ik een manicure. Bij het wassen hoort een hoofdmassage en nadien staat een kop koffie klaar. Vijf kappers, twee coloristen en twee schoonheisspecialisten zijn in de weer om bezoekers in de watten te leggen. “We hebben dan ook een veeleisend cliënteel”, legt Paul Elsen uit. “Mensen kunnen zich hier van top tot teen laten verzorgen. En de focus ligt bij ons op advies -welk type vrouw hebben we voor ons – en verzorging. Een goede verzorging vormt de essentie van mooi haar. Dat is de basisfilosofie van Alexandre de Paris. Wij werken trouwens uitsluitend met de producten van Shu Uemura en Kerastase.”

Glamoureus Het knippen in laagjes gaat snel. Dan volgt een brushing -waar ik zelf nooit in slaag – die het haar wat moet krullen. Het eindresultaat is zonder meer glamoureus. “Glamour is ook ons imago”, lacht de kapper, wanneer ik de opmerking maak. Ik vind vooral de kleur een voltreffer. Ze is net een tint warmer dan diegene die ik normaal draag en precies goed. Ik voel mij dan ook een beetje Parisienne wanneer ik langs de Waterloolaan naar huis flaneer. Al zie ik pas ’s anderendaags het échte resultaat, wanneer de brushing verdwenen is. En dat is net een tikje minder Parijs, maar toch nog altijd behoorlijk elegant.

Topkwaliteit Conclusie: Alexandere de Paris levert zonder meer topkwaliteit. De manicure bijvoorbeeld was een week later nog nagenoeg intact (wat mij zelden overkomt). Door de grote ruimte doet de sfeer echter wat koel aan. Ook is het niet makkelijk om wijs te raken uit de tarievenlijst, waarbij elk onderdeel van het kapsel apart moet worden geteld. Maar dat is een probleem dat zich bij vele kappers stelt, en waar het publiek van Alexandre de Paris wellicht niet om maalt.

Ann Heylens

www.alexandredeparis.be

Alexandre de Paris Waterloolaan 36 1000 Brussel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content