Europees verbod op dierenproeven in cosmeticasector van kracht

© Reuters

Dierenactivisten, jubelt ende juicht want het verbod op import en verkoop van cosmetica die op dieren werd getest is van kracht in de hele Europese Unie.


De richtlijn verbiedt bedrijven niet alleen het testen op dieren, maar maakt ook de verkoop van afgewerkte cosmetische producten waarvan enkel ingrediënten onderworpen zijn aan dierenproeven illegaal voor Europese winkeliers.

Cosmetica-industrie protesteert
Het invoeren van een volledig verbod op de afzet en ontwikkeling van producten getest op dieren sleepte al jaren aan. De overheid wou bedrijven immers voldoende tijd geven om zich te vormen naar de nieuwe regels, en dus werd de termijn steeds aangepast. De meest recente wijziging, die dateert van 2003, is vandaag dan toch doorgevoerd, desondanks protesten van de cosmetica-industrie.

Bepaalde dierenproeven zouden nu eenmaal noodzakelijk zijn voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Bovendien wordt er al jaren naar alternatieven voor dierenproeven gezocht, maar is dat bijzonder geld- en tijdrovend. Volgens Sarah Doms, woordvoerster van de Belgische belangenvereniging voor producenten en verdelers van cosmetica DETIC, zou deze maatregel de innovatie van cosmetica afremmen in Europa omdat producenten nu koortsachtig op zoek moeten naar aangepaste proefmethodes.

Tot voor deze Europese maatregel moesten cosmeticabedrijven voor zichzelf uitmaken of ze een diervriendelijk beleid zouden handhaven. Dat is niet alleen wetenschappelijk een uitdaging, maar vergt ook heel wat commercieel karakter onder de steeds luider wordende lokroep van de Chinese markt

Dierenproeven verplicht in China
Volgens de Chinese wetgeving is het immers verplicht dat ieder nieuw product of ingrediënt op de Chinese markt aan uitvoerige testen wordt onderworpen, waaronder ook enkele dierenproeven. Enkele cosmeticagiganten -zoals Avon- werden eerder dit jaar van de Peta cruelty-free lijst gehaald nadat uitkwam dat de bedrijven sommige van hun producten, bestemd voor China, wel testen op dieren. Want hoewel de merken zweren dat geen van hun producten ooit getest worden op dieren is de regel simpel; wie op de Chinese markt verkoopt is verplicht op dieren te testen. Dat wil echter niet zeggen dat producten van die merken in ons land ook getest werden op dieren. Voor cosmeticamerken is China nu eenmaal een grote afzetmarkt, wat voor morele dilemma’s zorgt.

Het begin van een wereldwijde aanpassing?
Toch kan deze Europese maatregel ook voor een doorbraak zorgen in het verre Oosten. Een jaar geleden heeft The Chinese State Food and Drug Administration -kortweg SFDA- een proefversie van een wetsvoorstel ingediend dat het gebruik van alternatieven voor dierenproeven moet goedkeuren. Dit was de eerste keer dat het SFDA dit in overweging neemt. “Chinese consumenten geven nu eenmaal erg weinig om dierenbescherming en andere gerelateerde onderwerpen wanneer ze cosmeticaproducten kopen”, zegt James Roy, een analist bij de China Market Research Group aan WWD.

Het overwegen van het nieuwe Chinese wetsvoorstel is heeft dan ook eerder economische dan wel ethische drijfveren. Met de nieuwe richtlijn van de Europese Commissie verliest China immers een grote afzetmarkt. Het is dus waarschijnlijk dat de beslissing van Europa het begin van een wereldwijde aanpassing markeert.

Katrin Swartenbroux

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content