Een work-out van 12 minuten: effectief of bullshit?

30/07/14 om 16:25 - Bijgewerkt om 16:25

Bron: Knack Weekend

In een interview liet actrice Helen Mirren zich ontvallen dat ze elke dag een work-out van slechts 12 minuten doet om haar lijf in vorm te houden. Nog geen kwartier jezelf in het zweet werken voor een strak lijf, is dit een aanlokkelijk idee of onzin?

Een work-out van 12 minuten: effectief of bullshit?

© iStock

In een interview liet actrice Helen Mirren zich ontvallen dat ze elke dag een work-out van slechts 12 minuten doet om haar lijf in vorm te houden. Nog geen kwartier jezelf in het zweet werken voor een strak lijf, is dit een aanlokkelijk idee of onzin?

De grote vraag is of deze korte work-outs geschikt zijn voor iedereen en of ze de beloofde resultaten opleveren? Een personal trainer van de Britse W10 Performance-fitnessketen gaf aan The Telegraph de voor- en nadelen van dit soort trainingen aan.

In deze drukke tijden waarin het aartsmoeilijk is om enkele keren per week een uurtje of meer vrij te maken om te gaan joggen in het park of te fitnessen in een club. Het idee van een work-out die niet langer duurt dan een kwartier is dus erg aanlokkelijk. 'Maar pas op, een training met een hoge intensiteit is niet voor iedereen geschikt', klinkt het.

Blessures

'Dit soort van work-outs maakt het voor iedereen aanlokkelijker om ermee te beginnen. Elke vorm van beweging juichen we toe, maar hier moeten we wel een kanttekening bij maken. Een intensere training laat je inderdaad toe erg gefocust te zijn in plaats van een uur doelloos rond te joggen. Maar die hogere intensiteit vraagt ook meer van je lichaam. Wie hierop niet voorbereid is, kan makkelijker geblesseerd raken.'

Niet representatief

'Wie bijvoorbeeld denkt om uit de zetel te kunnen rollen en meteen een intervaltraining met sprints te kunnen doen, zal natuurlijk bedrogen uitkomen. Bovendien moet je al over een zekere conditie beschikken om van dit soort van korte intense work-outs een resultaat te zien. Want wanneer er gezegd wordt dat dit soort sessies effectief zijn, dan zijn de testen vaak uitgevoerd met mensen die al over een goede conditie beschikken.'

We mogen dus besluiten dat bewegen sowieso beter is dan niet bewegen. Maar wanneer je als beginnende sporter of persoon met een basisconditie resultaat wilt zien, dat een uitgebreidere work-out nodig is. Vooral omdat een langere sessie meer ruimte laat om alle aspecten, denk maar aan evenwicht, sterkte, flexibiliteit en conditie, te trainen. (AB)

Wie toch 12-minuten work-outs wil testen, kan onder meer hier terecht: http://www.12minuteathlete.com/

Onze partners