Een echte man smeert niet

Wie dacht dat de geëmancipeerde, nieuwe man vol overgave naar allerlei cosmeticaproducten grijpt, heeft het mis.

Dat de geëmancipeerde, nieuwe man vol overgave naar allerlei cosmeticaproducten grijpt, is verleden tijd. Dat blijkt toch uit de evolutie van de cosmeticaconsumptie in de afgelopen tien jaar dat het onderzoekscentrum van de verbruikersorganisaties OIVO in kaart heeft gebracht.

Het cosmeticaconsumptie is in ons land de afgelopen tien jaar behoorlijk veranderd. Alleen niet meteen in de richting dat we zouden vermoeden. Er wordt immers niet veel méér gesmeerd, integendeel. Meer dan de helft van de consumenten houden de knip op de beurs als het om de aankoop van gelaatsverzorging gaat. Het is een evolutie die we niet alleen bij de producten voor vrouwen zien, maar ook voor mannen. De evolutie is in die laatste groep trouwens erg opvallend: negen op de tien mannen gebruiken minder hydraterende melk, maar ook opvallend minder zonneproducten dan vroeger. 97 procent van de mannen kopen zelfs geen middeltjes tegen rimpels meer.

Een op de vier vrouwen maakt dat verlies een beetje goed: uit onderzoek blijkt immers dat toch 25 procent van de consumenten (vooral vrouwen) net méér op het gezicht gaat smeren dan vroeger. 22 procent van de consumenten heeft zijn gedrag niet veranderd en smeert onverstoorbaar evenveel als vroeger verder.

Lichaamsverzorging Vier op de tien consumenten kopen minder hydraterende melk dan vroeger (vooral mannen), drie op de tien kopen er net meer. Maar dat zijn alleen vrouwen. De helft van de gebruikers heeft ook het aantal esthetische verzorgingsproducten teruggeschroefd. Bij mannen zijn die helemaal ‘out’. Minder dan een op de tien mannen gebruikt nog evenveel als tien jaar geleden.

Zon

Het is een evolutie die geen gezondheidszorgen baart, ware het niet dat ook het gebruik van zonneproducten op zijn retour is. Negen op de tien mannen gebruiken minder zonnecrème dan tien jaar geleden, ook als ze blootgesteld worden aan de zon. Het is een tendens die, wel minder uitgesproken, ook bij vrouwen zichtbaar is.

Make-up Make-up is een andere zaak. Meer dan een op de twee vrouwen gebruikt er vandaag meer van dan tien jaar geleden. Bij de mannen is het net omgekeerd: meer dan negen op de tien gebruikt minder make-up dan tien jaar geleden.

Geurtjes Ook de geurtjes hebben bij mannen afgedaan. Acht op de tien gebruiken ze minder dan tien jaar geleden. Vrouwen parfumeren zich net iets kwistiger dan begin deze eeuw. Meer dan vijf op de tien vrouwen springt enthousiaster met geurtjes om.

De budgetten voor haarverzorging zijn, zeker bij mannen, opvallend gekrompen. Vrouwen houden hun eigen groep in evenwicht, al is de neiging dat vrouwen net iets meer haarverzorgingsproducten gaan kopen dan vroeger.

In de lijst van de sterkst achteruit bollende technieken, is het vooral het gebruik van valse nagels dat niet langer ‘in’ is. Zes op de tien consumenten zien ervan af en evenveel consumenten hebben ook hun afspraken voor een manicure teruggeschroefd. Idem dito voor de pedicure.

Een massage komt steeds minder in het lijstje voor en de schoonheidsspecialistes die leven van epileren, voelen de evolutie. Vijf op de tien consumenten maken er minder gebruik van. Gelukkig laten drie op de tien zich net meer de haren uittrekken dan tien jaar geleden.

Désirée De Poot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content