Douchen is een ‘me-moment’

Zevenenzeventig procent van de jonge vrouwen ervaart douchen als een moment dat ze helemaal voor zichzelf hebben: een ‘me-moment’

Voor een grote meerderheid van de Belgische vrouwen is douchen niet puur functioneel. Zevenenzeventig procent ervaart het als een moment dat ze helemaal voor zichzelf hebben: een ‘me-moment’. Dat blijkt uit een rondvraag van verzorgingsmerk Dove, dat peilde naar de de douchegewoontes van 610 Nederlandse en Belgische vrouwen tussen 20 en 30.

Het me-moment is voor iedereen anders. Zo maakt de helft van de vrouwen tijdens de ochtenddouche plannen voor de dag en mijmert ƃĀ©ĆƒĀ©n op drie over de liefde. Tien procent zegt onder de waterstralen al eens een goed idee te krijgen. En de douche spoelt ook de zorgen weg: voor vier op tien vrouwen is het een rustpunt, een ontspanningsmoment. Een derde ervaart douchen zelfs als pure verwennerij.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat voor een op de twee vrouwelijke twintigers de douche een vast ochtendritueel is. Een op vier maakt er ook een paar avonden per week tijd voor vrij. Nederlandse en Waalse vrouwen blijken vaker te douchen dan Vlaamse. Er bestaan zelf douche-a-holics (6 procent) die het doen zo vaak ze kunnen.

Milieu-overwegingen blijken slechts een kleine rol te spelen. Voor amper 9 procent is het een reden om een douche boven een bad te verkiezen. Vaker nog speelt tijdsgebrek. Eenentwintig procent van de Belgische vrouwen kiest voor een douche omdat dat sneller gaat dan een uitgebreid bad.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content