Dit Belgische huidverzorgingsmerk gaat verder dan een mooi uiterlijk

07/07/16 om 17:29 - Bijgewerkt om 17:29

Ken je van die schoonheidsproducten die je alleen al koopt omdat ze pràchtig zouden staan op je wastafel? Ontmoet Delbôve, een Belgisch én natuurlijk skincaremerk wiens geschiedenis en succesverhalen net zo mooi zijn als de branding.

Dit Belgische huidverzorgingsmerk gaat verder dan een mooi uiterlijk

© Delbôve

Het kan zijn dat je grootmoeder je al enthousiast verteld heeft over Delbôve omdat het sinds de jaren zestig haar favoriete huidverzorging is, het kan zijn dat jij je grootmoeder erover verteld hebt omdat je producten in pinterestwaardige verpakking plots overal ziet opduiken in je instagramtimeline. Wat het ook zij: Delbôve is zo'n merk dat niet gebonden is aan trends of generaties, maar steunt op een oprechte overtuiging die zijn oorsprong kent in de homeopathie.

Delbôve

Roger Delbôve was niet zomaar een kapper - hij was een kapper die zich er zeer goed van bewust was dat wie interesse voor haar heeft, onlosmakelijk ook aandacht aan de huid moet besteden. Delbôve spendeerde een grote brok van zijn vrije tijd aan het bestuderen van onze biochemische huidmechanismen om meer te weten te komen over het levende organisme dat hij dagelijks letterlijk onder handen nam. Zijn vrouw Marion deelde die passie met hem - ze was tenslotte lang in dienst geweest bij cosmeticamerk Helena Rubinstein. Eind jaren vijftig spoorde Roger zijn vrouw aan om serieus na te denken om hun vergaarde kennis en ervaring in een eigen productlijn te gieten, die later in de Delbôve salons verkocht en gebruikt werd.

Waar het merk vroeger vooral bekend was bij de in-crowd die bij Madame Delbôve in de salons kwam; heeft Gina d'Ansembourg het sinds 2013 op zich genomen om de succesverhalen en de werking van het merk op grote schaal te verspreiden. Enter de opening van twee indrukwekkende Delbôve boetieks - eentje in Antwerpen en eentje in Brussel - vormgegeven door Christophe Remy die ook de rest van de branding van het merk voor zijn rekening nam.

Het succes van Delbôve steunt op twee producten die iedere Delbôve gebruiker -ongeacht het huidtype- in de badkamer heeft staan. De Eau Sorcière en de Crème Sorcière ontlenen hun naam aan een recensie van een enthousiaste journaliste, die de producten testte en terugkwam met de feedback: "deze verzorgingsmiddelen werken zo goed, ik zou bijna zeggen dat ze behekst zijn." De succesformule van Madame Delbôve ligt in de homeostase.

Dit Belgische huidverzorgingsmerk gaat verder dan een mooi uiterlijk

© Delbôve

Homeostase

Volgens dit concept is elk levend organisme in staat zelf een evenwicht in stand te houden of te herstellen en dit ondanks alle extrne factoren waaraan het blootgesteld is. Ook de huid is een levend orgaan, geen omhulsel, waarvan het dynamisch evenwicht behouden moet blijven.

"Bij Delbôve geloven we dat je de kern van het probleem moet aanpakken, niet gewoon de uiterlijke symptomen", aldus d'Ansembourg. "En de kern van het probleem is meestal de werking en de balans van de huid zelf. Wanneer we een droge huid hebben zullen we naar crèmes grijpen voor de droge huid en vice versa, maar Madame Delbôve geloofde daar niet in: alle functies van de huid intereageren met elkaar, en als je enkel één functie in de watten legt, raakt je huid uit balans. Wanneer je huid gewoon is aan die rijke crèmes gaat ze ook enkel nog maar gehydrateerd aanvoelen wanneer je die crème net gesmeerd hebt, bovendien ga je ook steeds méér moeten smeren omdat je huid lui wordt."

Volgens de filosofie van Delbôve is het belangrijker om de huid en de zuurmantel van de huid in balans te houden en ervoor te zorgen dat alle functies hun werk kunnen doen. Vandaar dat alle producten door alle huidtypes gebruikt kunnen worden. (Gevoelige huidjes, opgelet: heel wat producten van Delbôve bevatten lavendelolie, een ingrediënt dat zijn werkzaamheid bewezen heeft, maar waar heel wat mensen een allergische reactie op kunnen hebben - test dus zeker een aantal dagen op de binnenkant van je elleboog.)

Sinds de oprichting in 1965 heeft Delbôve veel van de originele klanten behouden, al bereikt het merk nu een veel groter publiek - een droom voor Gina d'Ansembourg. "Ik heb Madame Delbôve de afgelopen 20 jaar goed leren kennen, en ik vond dat haar advies, haar kennis gewoon doorgegeven moest worden. Niet enkel van generatie op generatie, of van vriendin aan vriendin -zoals dat vroege met haar producten ging- maar veel grootschaliger. Ik kan uren spenderen met haar oude aantekeningen, of luisteren naar de verhalen van haar oudere klanten, die nu trouwens allemaal bij mij komen, vaak met hun dochter en kleindochter."

Dit Belgische huidverzorgingsmerk gaat verder dan een mooi uiterlijk

© Delbôve

En dat is misschien wel wat het merk Delbôve zo aantrekkelijk maakt. In de winkel staan nog enkele oude apothekersflessen waar Marion Delbôve haar bereidingen in bewaarde, en wanneer je met de schoonheidsspecialisten of het personeel spreekt lijkt het alsof 'Madame' even terug aanwezig is. Van de massagetechniek waarvan ze je op het hart drukken "dat die echt van vitaal belang is" tot het rotsvast geloof in natuurlijke ingrediënten zonder flauwekul: het zijn vijftig jaar oude praktijken die die nu met zorg en liefde worden doorgegeven, geheimpjes die worden gedeeld, advies dat je van je eigen grootmoeder zou krijgen. En soms weet grootmoeder het echt wel best.

(KS)

Dit Belgische huidverzorgingsmerk gaat verder dan een mooi uiterlijk

Voor meer informatie over de verschillende producten van Delbôve, hun werking en hun gebruik kan je terecht op de website of in La Boutique Sorcière in Antwerpen of Brussel.

Onze partners