De opmars van biocosmetica

Groene cosmetica zijn aan een onstuitbare opmars bezig. Ook traditonele bedrijven lanceren een biolijn.

Geen recessie voor de biologische schoonheidsindustrie. Groene cosmetica zijn aan een onstuitbare opmars bezig. Iedereen lijkt natuurlijke schoonheidsmiddelen te willen en de hele sector springt op de kar. Het resultaat is een groter aanbod en betaalbaardere producten.

Terwijl een aantal jaren geleden nog vooral kleine bedrijfjes actief waren in de biologische schoonheidssector, zijn de jongste twee jaar ook de grote cosmeticareuzen overstag gegaan. Zowel L’OrƃĀ©al als Clarins kochten merken met een biocertificaaat op. Yves Rocher, Marionnaud en Nuxe hebben hun eigen bio-gamma gelanceerd. En zelfs Carrefour kwam in 2008 op de proppen met een biologische lijn.

Geen hype
“De markt blijft met 3 ƃ 4 procent nog vrij bescheiden, maar we zijn geen niche meer”, aldus Betty Santonnat van CosmƃĀ©bio, de Franse beroepsvereniging van biologische cosmeticabedrijven, aan persbureau AFP. “Na meerdere jaren van 25 tot 30 procent groei bedraagt de omzet van de biocosmetica in heel Europa nu al 1,5 miljard euro. Een mogelijke verklaring is dat consumenten wat bang geworden zijn van chemische producten. Ze vertrouwen niet meer wat er in de klassieke middelen zit en willen dat alles zo natuurlijk mogelijk blijft.”

“Het is een sector die nog moet groeien, maar over een zeer groot potentieel beschikt”, luidt het bij L’OrƃĀ©al. De groep kocht in 2006 het biologische merk Sanoflore en ontwikkelt bio-gamma’s voor verschillende labels, onder andere voor UshuaƃĀÆa.

“Bio is niet zomaar een voorbijwaaiende hype. Het is een belangrijke trend in de cosmetica van de toekomst”, aldus Olivier Courtin, algemeen directeur van Clarins. Clarins nam in 2006 biolabel Kibio over.

Yves Rocher lanceerde in oktober een gamma biologische verzorgingsproducten voor het gelaat. “Het is een boomende markt”, erkent Anne Kayser, directeur marketing van de groep.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content