De kracht van iris in parfum

Het nieuwe damesparfum van Chanel, N°19 Poudré, bevat iris. Een kostbare bloem die steeds moeilijker is om vast te krijgen. Christopher Sheldrake, directeur onderzoek en ontwikkeling bij Chanel, geeft uitleg over de techniek.

Het nieuwe damesparfum van Chanel, N°19 Poudré, bevat iris. Een kostbare bloem die steeds moeilijker is om vast te krijgen. Christopher Sheldrake, directeur onderzoek en ontwikkeling bij Chanel, geeft uitleg over de techniek.
Met behulp van de Franse producent La Famille Mul begon Chanel een eigen plantage om de beste iris te kunnen gebruiken in parfums.

De irisplanten moeten twee jaar groeien, dan worden de wortels uitgegraven, gepeld en drie jaar gedroogd. “Niet de bloemen maar de wortels geven de typische irisgeur”, vertelt Sheldrake. “Interessant is ook dat het aroma steeds intenser wordt met het verouderen.”


Ontdek in het onderstaande filmpje hoe het hele procédé in zijn werk gaat. (VF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content