ASA bant reclame Nivea

29/08/13 om 14:05 - Bijgewerkt om 14:05

Bron: Knack Weekend

De Engelse watchdog ASA (Advertising Standards Authority) heeft de Nivea reclame voor hun Vital dagcrème geband wegens te misleidend.

ASA bant reclame Nivea

De Engelse watchdog ASA (Advertising Standards Authority) heeft de Nivea reclame voor hun Vital dagcrème geband wegens te misleidend.
ASA stelt dat de foto van Cindy Joseph, het 62-jarige model van de campagne, duidelijk digitaal is bijgewerkt en de eventuele kopers van het product dus misleidt.
Bovendien kan de fabrikant Beiersdorf niet voldoende bewijsmateriaal leveren om de beloofde effecten te bevestigen. De Vital multi-active anti-age dagcrème met soya beweert rimpels te verminderen, de huid steviger te maken en ouderdomsvlekken te voorkomen. Deze beloftes kunnen echter niet worden geruggesteund door wetenschappelijk bewijsmateriaal.

ASA beoordeelde dat de lijntjes en rimpels rond de oog- en mondstreek aanzienlijk waren geretoucheerd, en ook de ouderdomsvlekken van het model werden digitaal verwijderd. Het 62-jarige model ziet er nochtans van nature stukken jonger uit en is ook zonder retoucheringen een schoolvoorbeeld voor een stralend, jeugdig uiterlijk.

Een woordvoerder van Nivea reageerde op de ban met de volgende uitspraak: 'we betreuren het feit dat de beelden als misleidend worden ervaren, daar dit nooit onze intentie was'. (LP)


Lees meer over:

Onze partners