9 redenen waarom touwtjespringen de ideale work-out is

10/07/14 om 15:14 - Bijgewerkt om 15:14

Bron: Knack Weekend

Als Jennifer Lawrence het doet om fit en stevig te zijn, dan moeten wij dat beslist ook eens proberen. Dit zijn 10 redenen waarom touwtjespringen ook voor jouw de perfecte training is.

9 redenen waarom touwtjespringen de ideale work-out is

© iStock

In een interview vertelde actrice Jennifer Lawrence dat ze als voorbereiding voor haar rol in 'The Hunger Games' zowat dagelijks in het rond sprong. Naast andere fitnessoefeningen maakte touwtjespringen deel uit van haar dagelijkse routine om een fitte Katniss Everdeen te kunnen neerzetten. Dé reden om uit te pluizen waarom touwtjespringen ideaal is als work-out.

1. Het is goedkoop Voor slechts 6.95 euro kan je bij Decathlon al een springtouw bemachtigen. Je hoeft je dus geen peperduur fitnessabonnement aan te schaffen. Al is het ook wel aan te raden om goede schoenen te voorzien, bijvoorbeeld sportschoenen uit de fitnessafdeling.

2. Je kan het overal doen Als het mooi weer is, dan trek je naar het park of blijf je gewoon, als je je niet zeker voelt, in je eigen thuis. Wanneer het regent, kan je lustig springen in de living en mocht dat te risicovol zijn (te veel breekbare interieurspullen) kan de garage ook altijd.

3. Het is voor iedereen Of je nu een gedreven sporter bent of een groentje, iedereen kan beginnen met touwtjespringen. Je zal zelf aanvoelen hoe ver je hierin kan gaan.

4. Lekker calorieën verbranden Een uurtje touwspringen verbrandt maar liefst 1300 kilocalorieën. Ok, we weten allemaal dat we het geen uur zullen volhouden. Maar 10 minuten levert toch ook zo'n 200 verbrande kilocalorieën op.

5. Minder belastend dan joggen
Als je op de goeie manier springt, dan is touwtjespringen minder belastend voor je knieën en enkels dan joggen. Spring dus niet te hoog en land telkens op de bal van je voet.

6. Spiertraining Zowel de spieren in je boven- en onderlichaam worden getraind bij het touwtjespringen.

7. Goede cardiotraining
Omdat touwtjespringen intensief is en voor een verhoogde hartslag zorgt, zal op deze manier je hart ook getraind worden. Ken je grenzen en voel wat ok is voor jouw lichaam, want je mag natuurlijk nooit overdrijven.

8. Coördinatie Behalve het feit dat touwtjespringen je helpt om je conditie en stevigheid te verbeteren, is het ook goed voor de coördinatie. Daarom is het dus zeker aan te raden om af en toe eens te wisselen in oefening. Trappel om de beurt met je linkse en rechtse voet, kruis je springtouw af en toe (al iets moeilijker) of spring eens achteruit.

9. Nostalgie Het is gewoon erg leuk om je opnieuw even kind te voelen. Huppelend door het leven.

Annelien Boens

Onze partners