5 vragen aan de duurzaamheidsexpert: ‘Mensen zijn bezorgd over hun voeding, maar niet over wat ze op hun kinderen smeren’

© Naïf
Annelien Boens

In april schenken we bij Weekend.be extra aandacht aan duurzaamheid. We laten enkele experts aan het woord die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Vandaag praten we met Jochem Hes van Naïf Care, het ecologische babyverzorgingslabel dat hij drie jaar geleden samen met Sjoerd Trompetter uit de grond stampte.

Waarom hebben jullie besloten om een duurzaam project op te starten?

Jochem Hes: ‘Voor we hier mee begonnen, hadden Sjoerd en ikzelf compleet andere jobs. Sjoerd werkte voorheen in de olie-industrie en rond private equity. Zelf was ik in dienst bij Unilever en Google. Toen we beiden vader werden, hadden we twee inzichten. We vonden het raar dat er zo weinig kwaliteit is op de markt van kinderverzorgingsproducten én we misten een leuk, aantrekkelijk merk.

De markt wordt gedomineerd door enkele grote spelers, die eigenlijk erg goedkope formules gebruiken in hun producten. Zo opteren zij voor minerale oliën, terwijl babyhuidjes juist zo gevoelig zijn. Het kon dus heel wat beter. Het is vreemd wanneer mensen hard bezig zijn met wat er op hun bord ligt en niet wat ze op hun kinderen smeren.’

Sjoerd en Jochem
Sjoerd en Jochem© Naïf

Voelden jullie een nood in jullie omgeving?

‘Het verhaal begon bij onszelf, maar wij zijn natuurlijk ‘maar’ vaders. (lacht) We hebben honderden moeders gesproken, waaronder onze eigen vrouwen. En uit die gesprekken bleek dat moeders heel hard begaan zijn met hun kinderen en alleen het beste willen, of het nu gaat om speelgoed of voeding. Het viel ons echter ook op dat die moeders erg bewust waren van de cosmetica die ze zelf gebruikten, maar dat amper deden bij de verzorgingsproducten van hun kinderen. Net omwille van dat beperkte aanbod.

We contacteerden ook dermatologen en toxicologen, zij bevestigden onze inzichten over de grote spelers. Met een goed team hebben we natuurlijke formules samengesteld op basis van natuurlijke oliën, milde formules die dus perfect geschikt zijn voor baby’s. Wanneer je weet dat 80% van alle kinderen tijdens hun eerste twee levensjaren last krijgen van allergieën en irritaties, dan is een goed alternatief essentieel.’

Hoe willen jullie de mensen overtuigen om voor jullie alternatief te kiezen?

‘Wat voor ons essentieel is en was, is het belang van de juiste ingrediënten én het goede gevoel rond een product. Een verzorgingsproduct moet lekker ruiken, het moet goed aanvoelen en het moet in de juiste winkels liggen.

We krijgen ook steeds meer voet aan grond bij kinderdagverblijven en ziekenhuizen. In de kraamkliniek merkten ze bijvoorbeeld dat heel wat moeders vaak hun eigen verzorgingsspulletjes van thuis mee namen. In crèches wordt er heel veel aandacht besteed aan het pedagogisch project, aan biologische maaltijden, maar niet aan de producten die elke dag gesmeerd worden.’

Het gamma van Naïf
Het gamma van Naïf© Naïf

Wat is de grootste moeilijkheid die jullie ervaren?

‘We zijn een startend bedrijf, we begonnen helemaal uit het niets. Daar hoort vallen en opstaan bij. We waren het gewoon om bij grote multinationals te werken, dus dat was voor ons wel een grote verandering. Het is constant doorzetten, voortdurend duwen en trekken. Het leuke is echter dat we zien dat het zin heeft gehad, dat het balletje langzaamaan begint te rollen.’

Welk ander duurzaam project vinden jullie erg inspirerend?

‘Het label GreenTom, dat een nieuwe kinderwagen van 100% gerecycleerd materiaal op de markt bracht, vinden wij geweldig. Ze zijn ook al een paar jaar bezig en nu begint hun verhaal ook goed te lopen. We hebben veel met elkaar gesproken én veel van elkaar geleerd.’

Ontdek het gamma van Naïf op hun website.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content