44ste Pirellikalender: geen Photoshop, amper make-up en niet naakt

30/11/16 om 11:05 - Bijgewerkt om 11:34

De Pirellikalender slaat ook dit jaar een andere weg in. Onder de noemer 'Emotional' legde fotograaf Peter Lindbergh beroemde actrices vast op de gevoelige plaat. 'Volledig gekleed, maar de ziel werd blootgelegd.'

44ste Pirellikalender: geen Photoshop, amper make-up en niet naakt

Julianne Moore © Pirelli Instagram

De vermaarde fotograaf Peter Lindbergh mocht opnieuw, na edities in 1996 en 2002, de beelden schieten voor de kalender van de bekende bandenfabrikant Pirelli. Zoals zijn collega Annie Leibovitz vorig jaar, stapte Lindbergh af van het klassieke Pirellirecept: in 2017 kijken we niet naar naakte supermodellen, maar naar topactrices in kledij of ondergoed. Ze dragen geen of amper make-up en de foto's werden achteraf niet bijgewerkt. Waarom de fotograaf de vrouwen niet naakt in beeld bracht? 'Dit is een andere vorm van naaktheid. Een die veel belangrijker is dan naakte lichaamsdelen. Het gaat om jezelf tonen zoals je bent, je ziel blootleggen.'

Met modellen zoals Lupita Nyong'o, Helen Mirren, Julianne Moore, Uma Thurman, Charlotte Rampling, Jessica Chasiatin, Léa Seydoux, Kate Winslet, Nicole Kidman en Robin Wright speelde Lindbergh natuurlijk op veilig. Stuk voor stuk zijn het vrouwen die ervaring hebben met de camera. In totaal bestaat de kalender uit 40 foto's, voornamelijk zwart-wit portretten van actrices. Lindbergh fotografeerde ook één relatief onbekende vrouw: professor Anastasia Ignatov van het Moscow State Institute of International Relations.

Uma Thurman noemt de kalender een 'feminisitisch statement'. 'Mijn moeder zei vroeger altijd: schoonheid is wat schoonheid doet. Jezelf aanvaarden zoals je bent, is waarschijnlijk de eerste stap.' Voor Helen Mirren markeert deze editie van de Pirellikalender een 'culturele verschuiving... maar niet het einde van de reis.'

'Als artiest voel ik me verantwoordelijk om vrouwen te bevrijden van het idee van de eeuwige jeugd en perfectie', aldus Lindbergh over zijn kalender. 'Ik denk dat we moeten halt houden en beseffen dat het schoonheidsideaal zoals het nu bestaat vrouwen niet helpt en hen zelfs ongelukkig maakt. Ik wil het Pirelliplatform gebruiken om een andere boodschap de wereld in te sturen en die boodschap is dat schoonheid veel meer is dan wat we gewoon zijn te zien in reclamebeelden.'

(LP)

Onze partners