15 procent van jongeren overweegt plastische chirurgie

© Thinkstock

Vooral buik, dijen en borsten zijn de grote ‘probleemzones’.

Zo’n 17 procent van alle Belgische meisjes en 12 procent van de jongens overweegt plastische chirurgie. Dat blijkt uit een internationale jongerenstudie rond ‘uniek zijn’ van het onderzoeksbureau InSites Consulting. Zo meldt De Standaard.

Ruim 91 procent van de Belgische meisjes tussen 15 en 25 jaar wil iets aan hun lichaam veranderen indien dat op een eenvoudige manier kon. Zo’n 17 procent van de meisjes zou hiervoor plastische chirurgie overwegen. Ook bij jongens ligt het percentage vrij hoog. Zo wil 73 procent iets aan hun uiterlijk veranderen en is 12 procent bereid om zich daarvoor te wenden tot plastische chirurgie.

Meisjes zijn het minst tevreden over hun buik (43 procent), dijen (33 procent) en borsten (22 procent). Jongens zouden eerder een verbetering willen aan hun spiermassa (18 procent), buik (17 procent) en geslachtsdeel (11 procent). Pluspunten vinden de Belgische meisjes hun ogen (50 procent), haar (28 procent) en borsten (21 procent). Slechts 6 procent is trots op het hele lichaam. Dubbel zoveel jongens (13 procent) zijn trots op alles, maar de meesten op ogen (40 procent) en het haar (17 procent) en een kleine groep op hun geslachtsdeel (13 procent).

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit zestien landen, waaronder de Verenigde Staten, Brazilië, China, Nederland en België. Uit die vergelijking blijkt dat ons land iets lager zit dan het gemiddelde. 23 procent van de meisjes en 16 procent van de jongens in de 16 landen wereldwijd overwegen immers plastische chirurgie.

Narcisten

In China en India hechten jonge vrouwen minder belang aan hun buik en borsten en blijken huid, ogen en het haar grotere aandachtsvelden. In Brazilië focussen meisjes dan weer minder op hun dijen maar gaat er nog meer aandacht naar buik en borsten. Brazilië springt er internationaal trouwens ook uit op het vlak van plastische chirurgie vermits bijna de helft (47 procent) van de jonge vrouwen en 34 procent van de jonge mannen in dat land een esthetische ingreep zouden overwegen.

‘De huidige generatie jongeren wordt door wetenschappers vaak de meest narcistische groep ooit genoemd’, zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. ‘Het is in die zin niet verrassend dat er goed uitzien zo belangrijk is. Maar dat geldt zeker niet enkel voor jongeren en is een breder maatschappelijk gegeven. Denk ook maar eens aan het toegenomen belang van design van producten en verpakkingen of aan de grotere aandacht voor het interieur’, aldus Van den Bergh in De Standaard. (RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content