Kritiek op ‘controlefreaks’ in de modewereld zwelt aan

Een kat-en-muisspel tussen modeontwerper Hedi Slimane en een journaliste van de New York Times draait stilaan uit op een PR-ramp voor modehuis Yves Saint Laurent.

Een kat-en-muisspel tussen modeontwerper Hedi Slimane en een journaliste van de New York Times draait stilaan uit op een PR-ramp voor modehuis Yves Saint Laurent.

“Niets mee te maken”: zo luidt voorlopig de reactie van het Franse modehuis Yves Saint Laurent op de aanhoudende vete tussen creatief directeur Hedi Slimane en The New York Times-journaliste Cathy Horyn. Een ongetwijfeld oververmoeide Slimane reageerde gisterenavond via zijn persoonlijke Twitter-account nogal bitter en kinderachtig op Horyns recensie van het Saint Laurent-defilĆ© in Parijs – een show waarvoor de journaliste geen uitnodiging ontving.

Belaagd

Volgens Horyn verzet ook Slimane’s baas Francois-Henri Pinault zich tegen haar verbanning. “Belachelijk”, zou de CEO van PPR gezegd hebben, “journalisten moeten uitgenodigd worden op de shows.” Toch dreigt het PR-team van Yves Saint Laurent een fikse kater over te houden aan het verhaal, nu steeds meer journalisten zich in het debat mengen.

Zo ergert The Guardian zich vandaag aan de karige reactie van het modehuis op de vete. Die staat volgens de krant in fel contrast met de manier waarop modejournalisten de voorbije weken belaagd werden met e-mails rond de naamsverandering van Yves Saint Laurent naar Saint Laurent. Een andere doorn in het oog is de wijze waarop het PR-team zich mengt met afbeeldingen van Slimane, van wie enkel het officiƫle portret gebruikt mag worden. Gelijkaardige kritiek leveren Lisa Armstrong van The Telegraph en Laura Craik van The Times. Laatstgenoemde schreef vanochtend een open brief aan Slimane.

Wereldvreemd

Inmenging met fotokeuze, op voorhand gescreende vragen en gespannen verhoudingen na een negatieve recensie: het zijn allemaal zaken waarmee modejournalisten al langer te maken krijgen, ook in Belgiƫ. Zelden werd de kritiek daarop echter zo scherp geformuleerd.

Een van de openhartigste opiniestukken komt inmiddels van Imran Amed, stichter van de invloedrijke website The Business of Fashion en eveneens persona non grata op de show van Yves Saint Laurent. Het PR-team van het merk mengt zich niet alleen met redactionele stukken, maar vraagt zelfs om berichten op Twitter te wijzigen, schrijft Amed, die de “controlefreaks” bij Yves Saint Laurent pre-digitale wereldvreemdheid aanwrijft. “Het PR-team lijkt te denken dat de media enkel hun spreekbuis zijn.”

“Dit soort gedrag is niet enkel arrogant”, oordeelt Amed, “het onthult ook een fundamenteel gebrek aan kennis van de manier waarop sterke merken gebouwd worden in onze huidige wereld. Succesvolle merken steunen niet op regels die bedacht worden in de controletoren van een bedrijf. Het zijn ideeĆ«n die leven in gesprek met de wereld. Ze kunnen niet opgelegd worden, maar vergen koestering.”

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content